A kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) kiírta az 5-ös metró első ütemének tervezésére szóló tendert – tájékoztatott tegnap Fürjes Balázs. A Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány – a Fővárosi Önkormányzattal egyeztetve – 2018 novemberében döntött a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak teljes megújításának és fejlesztésének előkészítéséről és arról, hogy a tervek elkészülte után a fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból valósítanák meg.
– A fővárossal, az agglomerációs településekkel, a BKK-val, a MÁV-val és a szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések alapján a mai napon megjelent az első munkaszakasz tervezőjének kiválasztására kiírt, nyílt európai uniós közbeszerzési eljárás – tette hozzá. Fürjes Balázs szerint a következő évtized legjelentősebb, a legtöbb budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő HÉV-fejlesztések tervezőjét a legnagyobb versenyt biztosító, legnyíltabb közbeszerzési eljárás keretében választják ki - olvasható a cikkben.
Vitézy Dávid, a kormányzati BFK vezérigazgatója a tervezési feladat műszaki tartalmáról elmondta: teljesen megújul a H6-os ráckevei HÉV, P+R parkolókat létesítenek a vonal mentén. Szintén újjáépül a H7-es csepeli HÉV, és elkészítik a csepeli Erdősor útig tartó vonalhosszabbítás tervét. A tender majdani nyertesének el kell készítenie a ráckevei és a csepeli járatoknak a Közvágóhíd állomástól föld alatt vezető, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig történő meghosszabbításának a tervét, ami új átszállási kapcsolatot jelent a 3-as és 4-es metrókra. A beruházási program része a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között. A H5-ös HÉV is megújul, Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek.
– Mindezen fejlesztések együttesen adhatják az 5-ös metró első ütemét. A koncepció lényege a H5-ös, H6-os és H7-es HÉV-ek összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak–déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben – vázolta a terv lényegét Vitézy Dávid a lapnak. A BFK vezetője hozzátette: a vonalakat a belváros és a Duna alatti összekötő alagút nyomvonala még nem eldöntött, de a most megrendelendő munkák részét képezi az a hatástanulmány is, mely kijelöli ennek a távlati fejlesztésnek a megállóit.
A teljes cikk ITT olvasható.