A Szentlélek folyamatosan jelen van, segít és vezet minket – mondta az Agapé pünkösdi adásában Grendorf Péter evangélikus lelkész, akinek személyes élménye, hogy a Szentlélek hatására tapasztalhatjuk meg a legkézzelfoghatóbb, legkonkrétabb változásokat az életünk során. A műsorban elhangzott:
a Szentlélek a Szentháromság harmadik személye, akit a keresztények az Atyával és a Fiúval egyenlőképpen imádnak.
Ott volt a teremtéskor és Jézus keresztáldozatánál is. Az első keresztények imádkoztak a Szentlélekért és szemlélték Őt – mutatott rá Gájer László. A katolikus pap hozzáfűzte: előbb alakult ki az egyházban a tapasztalat róla, azt követte egy elméleti visszacsatolás. Az ősegyház benne élt a Szentlélekben és engedte, hogy működése átalakítsa tagjait.
Grendorf Péter felelevenítette a Szentlélek szimbólumait: a galambot, a szelet, a tüzet, a lángnyelveket, az élő vizet. Ezek mind dinamikus képek, Jézus Nikodémussal beszélgetve maga is a szélhez hasonlítja a Lelket. A tűz újra hevessé teszi azt, ami már kihűlt, a víz életre kelti, ami kiszáradt – magyarázta a szimbólumok mibenlétét Gájer László atya, hozzáfűzve: a helyreállítás képei ezek, azt jelentik, hogy Isten közelségébe visz bennünket vissza a Szentlélek.
Ahogy a víz nélkülözhetetlen az életünkhöz, úgy a Szentlélek is az, akkor is, ha nem tudunk róla – hangsúlyozta Versegi Beáta-Mária szerzetesnővér. A Nyolc Boldogság Katolikus Közösség tagja szerint az igazi kérdés az, hogyan hangolódunk a jelenlétére, a működésére.
Pünkösd ünnepe arról szól, hogy Isten az Ő Lelkét adja nekünk, ez pedig csodálatos ajándék, amivel valóban be lehet töltekezni, fogalmazott Somogyiné Ficsor Krisztina. A református lelkész felidézte egy olvasmányélményét, ami arról szólt, hogyan alakult volna a keresztény közösség élete az első pünkösd nélkül: ma biztosan nem beszélhetnénk egyházról és kereszténységről, gyakorlatilag minden ment volna tovább a régi kerékvágásban…
Az első pünkösdkor – amit az egyház születéseként tartunk számon – erő töltötte el az apostolokat és azok, akik addig féltek, bezárkóztak, vagy vissza akartak menni halászni, a Lélekben erővel indultak, hogy hirdessék Jézust a világnak.
A pünkösd szó a görög pentekoszté kifejezésből származik, ami ötvenet jelent: Isten az Egyiptomból való kivonulás után ötven nappal adta a törvényeket Izrael népének, ezért a törvényadás ünnepe volt a zsidó közösség számára. A Szentlélek ezt a törvényt „a fejünkből a szívünkbe hozza”, és azt kéri, adjuk oda Istennek „hitünk zsengéjét”, ami már nem csak a törvény ismerete, hanem szívünkben hordozott, élő hit.
A teljes cikk az Axióma honlapján olvasható.
Fotó: Axióma