– Egyes országokban kényszerűségből a tanítás teljes elengedése mellett döntöttek, mert nem tudták volna elérni, hogy a tanulók többsége továbbra is részt vehessen az oktatásban. Magyarországon felelős és ambiciózus döntés született a digitális oktatás bevezetésével – jelentette ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) infokommunikációért felelős helyettes államtitkára a Magyar Nemzetnek adott nyilatkozatában. Solymár Károly Balázs a Magyar Nemzetnek úgy fogalmazott, hogy hazánk az emberi élet és egészség védelmének elsőbbsége mellett sikerrel célozta meg az oktatási rendszer minél kisebb sérelemmel járó átállítását.
Minden korosztály bekapcsolódik
– A segítségnyújtás folyamatban van azon tanulók bekapcsolásáért is, akiknél a megfelelő eszközök vagy az internetkapcsolat hiánya miatt még felmerülhetnek nehézségek – hangsúlyozta Solymár Károly Balázs. A helyettes államtitkár a tapasztalatokról elmondta, hogy az intézményvezetők, pedagógusok azonnal reagáltak a rendkívüli helyzetre. – Mára összességében eredményesnek nevezhető ez a példa nélküli akció. Feladatokat kiküldeni, házi feladatot visszaküldeni, a virtuális térben tanórát tartani az intézmények nagy többségében már üzembiztosan sikerül – jelentette ki a szakpolitikus, aki egyúttal elismerését fejezte ki a tantermen kívüli tanítás kialakításában és működtetésében részt vevő szülőknek és pedagógusoknak.
A sikerhez segítség is kell, ezért indította el az ITM a Digitális jólét program koordinálásával a Digitális összefogás kezdeményezést, melyben a digitális ágazat szereplői a magyar polgárokra nehezedő terhek csökkentésén dolgoznak. – A szektor mára több mint 180 digitális megoldással, alkalmazással, szolgáltatással áll rendelkezésre, egymillió munkavállaló otthoni munkáját, valamint közel 1,6 millió diákot és kétszázezer tanárt segítve. A felajánlások hozzájárulnak ahhoz is, hogy a több mint kétmillió 65 évnél idősebb állampolgár digitális úton kapcsolatot tarthasson családtagjaival, barátaival, így mérséklődjön a korosztály veszélyeztetettsége. Ingyenesen elérhetővé váltak vírusirtó rendszerek, dolgozatírás-hitelesítő rendszerek, filmadatbázisok és az egészségügyben dolgozókat támogató alkalmazások is – részletezte a Solymár Károly Balázs.
Tananyagok, segédletek
– A Digitális összefogás honlapján számos távoli és digitális oktatást segítő felajánlás is megtalálható, köztük útmutatók, segítőcsoportok, eszköz- és tananyaggyűjtemények is. A csoportosítások segítenek az eligazodásban. Nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a pedagógusokhoz eljutnak a digitális átállást segítő tartalmak, és ők alkalmazzák is ezeket. Idén az ötödik alkalommal tartottuk meg a Digitális témahetet, amelynek részeként több száz jó gyakorlat vált elérhetővé az esemény honlapján és közösségimédia-felületein – beszélt Solymár Károly Balázs arról, hol érhető el további támogatás.
Ám a sornak ezzel nincsen vége, hiszen a digitális munkarend miatt az Emberi Erőforrások Minisztériuma előre hozta az okos tankönyvek bemutatóját; az Nkp.hu címen érhető el a legtöbb tankönyv digitális változata a kapcsolódó számtalan interaktív feladattal. Elérhető a Szakképzési tananyagtár is a Köznevelési regisztrációs és tanulmányi alaprendszeren (e-Kréta), vagy a Box.edu.hu linken. A portálon az oktatók megoszthatják az általuk készített és a mások által kifejlesztett, szabadon felhasználható tartalmakat is.
Pótolhatatlan kapcsolat
A helyettes államtitkár szót ejtett arról is, hogy a hazai vezetékes és mobilhálózatok összességében jól vizsgáztak, a jelentősen megnövekedett adatforgalmat is képesek kiszolgálni. – Az időnként itt-ott tapasztalható forgalmi fennakadásokat a szolgáltatók folyamatosan javítják, többleterőforrások átcsoportosításával számos gyors beavatkozást hajtottak végre az elmúlt hetekben. De a családon belül is tehetünk azért, hogy ne terheljük túl a hálózatot. Ha például a két távmunkát végző szülő mellett három gyermek vesz részt a távoktatásban, nem tanácsos egyszerre valamennyiüknek vidókonferenciás applikációt használni. Törekedjünk arra, hogy csak a szükséges és elengedhetetlen mértékben terheljük hálózatainkat – javasolta.
– A távoktatás sikerélményéből biztosan jócskán marad a korlátozások feloldása utáni időszakra is. Azok a pedagógusok, akik eddig félve nyúltak a digitális megoldásokhoz, magabiztosan alkalmazzák majd azokat, a diákok pedig rájönnek arra, hogy a játék és a napi kapcsolattartás mellett mennyi, számukra kifejezetten hasznos tartalom lelhető fel a neten. Ugyanakkor abban is biztos vagyok – zárta szavait Solymár Károly Balázs –, hogy jövőben sem pótolja semmi a tanárok és tanulók közötti személyes kapcsolatot, amely a hatékony tanítás-tanulás legfontosabb eleme és feltétele marad.