Nincs egyetértés abban, hogy meg kell-e határozni, milyen népdalokat, irodalmi műveket és mely írókat-költőket kell ismernie minden gyereknek. Az új Nemzeti alaptanterv kidolgozói nagyobb szabadságot adnának a pedagógusoknak. Sokan azonban nem értenek egyet a minimumismeretek elhagyásával.
A KDNP oktatási szakbizottságának elnöke szerint is kiváló szakmai anyag született, a vita alapjára tökéletesen megfelel az új Nemzeti alaptanterv tervezete, amely egy átgondolt koncepció alapján készült. Thaisz Miklós szerint viszont az már más kérdés, hogy egy ilyen komoly dokumentumot, amely alapjaiban határozza meg az oktatás tartalmát, módszertanát, szemléletét országszerte az általános- és középiskolákban, az számos vitakérdést hordoz magában.
Szerintük az mindenképpen egy problématípus az anyagban, hogy a magyar nyelv és -irodalom tantárgyból egyáltalán nem határoz meg a Nemzeti alaptanterv tervezete konkrét írót, művet, semmit – sorolta, hozzátéve –, miközben például történelem tantárgyból témakörök vannak konkrétan megnevezve. Ezt problémának látja, és nem csak azért, mert így nem egységes az alaptanterv, hanem mert, amikor a Fidesz–KDNP 2010-ben kormányra került, akkor az egy fontos cél volt az oktatás területén, hogy a nemzeti műveltség alapvető alkotásait az oktatásban megjelenjenek. „Ne fordulhasson elő az, hogy egy diák úgy jut el mondjuk az érettségiig, hogy a magyar Himnuszt az első szavától az utolsó szaváig, tehát az összes versszakát nem ismeri” – emelte ki.
Tekintse meg a teljes beszélgetést: