Múlt héten készült el a módosított Nemzeti Alaptanterv, amelynek a célja a szemléletmód és a pedagógiai gyakorlat modernizálása, valamint a magyar oktatás hagyományainak és a nemzeti identitásnak az erősítése volt. Többen mégis kritikával illették a a dokumentumot. A Magyartanárok Egyesülete szerint az alaptanterv elmaradott, és nem szolgálja a diákok érdekeit.
A Kárpát-medencei Magyartanárok Kulturális Egyesületének elnöke szerint viszont a NAT-ot megújult ismeretek és modern módszerek jellemzik. Takaró Mihály szerint a legfontosabb változás, hogy a 20. századi magyar irodalom Kárpát-medencei irodalomként jelenik meg.
"1920 után nemcsak 3 és félmillió magyar, de rengeteg irodalmi központ is elkerült, gondolok Kolozsvárra vagy Kassára, vagy Nagyváradra például, ahol nagyon élénk magyar irodalmi élet folyt, ezek is elkerültek, ettől függetlenül természetesen ezeken a területeken hihetetlenül értékes magyar irodalom termett ebben a században is, most a legjobbak, a legértékesebbek kerültek be"
- mondta a KMKE elnöke, Takaró Mihály.
Liktor Katalin irodalomtörténész úgy véli, hogy az új alaptanterv több mozgásteret ad a tanároknak és a diákoknak.
"Az eddigiekkel ellentétben 20 százaléknyi lehetőséget ad a tanárnak, hogy a diákkal közösen válasszák ki azokat az anyagokat, ami érdekli az adott osztályt vagy a diákokat, és ez évfolyamonként akár eltérő is lehet"
- jelentette ki Liktor Katalin, irodalomtörténész.
A Történelemoktatók szakmai egyesülete is üdvözli az összeállítást, amely szerintük a korábban többször jelzett problémáikra reagál. Az egyesület szerint például a tananyagcsökkentésnek köszönhetően létrejöhet a tanulói tevékenységet hangsúlyozó tanítás.
A köznevelésért felelős államtitkár szerint a kritikusok politikai színtérre terelik az érveiket.
"Szakmai partnerek azt gondolom, hogy kifejezetten pozitívan reagáltak az új nemzeti alaptantervre, és nagyon sok esetben megfigyelhető az, hogy szakmán belül van szakadék, ilyenek a magyar tanárok, ilyenek a történelem tanárok, ott egy szervezet mellette, egy szervezet meg adott esetben ellene szólal fel, ez pontosan azt mutatja egyébként, hogy a tartalom kapcsán sok esetben a véleménykülönbségek valamilyen politikai törésvonal mentén fogalmazódnak meg"
- fogalmazott a köznevelésért felelős államtitkár, Maruzsa Zoltán.
Maruzsa Zoltán hozzátette: a kritikával illetett Wass Albert munkássága 2012 óta része a nemzeti alaptantervnek, Kertész Imre pedig a részletesebb kerettantervben szerepel, amelyből a helyi tanterveiket dolgozzák ki az iskolák.
HírTV