A szegedi két tannyelvű iskolában az alsó tagozatosoknak hetente négy, a felsősöknek öt nyelvórája van. A tanárok azt javasolják a szülőknek, a gyermekek inkább a némettel kezdjék a nyelvtanulást. Ezt a javaslatot támogatta az oktatási államtitkár is.
A Magyar Tudományos Akadémia azonban elnöke nem értett egyet azzal, hogy a német legyen az első nyelv az általános iskolában.
– Ma a nemzetközi életben az angol az a nyelv, amelyen egymással érintkezünk, Dél-Amerikától, Japánig. Angolul meg fognak érteni, német nyelvvel, Németországon kívül szinte sehol – jelentette ki korábban a Rájátszásban Pálinkás József, az MTA elnöke.
– Azt mondhatom el, hogy vannak olyan kutatási eredmények, amelyek egyértelműen azt mutatják, hogy szerencsésebb nyelvpedagógiai szempontból a némettel kezdeni a nyelvtanulást, utána könnyebb angolul megtanulni, mint fordítva. Tehát ebből politikai kérdést-, vagy álvitát kreálni szerintem nevetséges dolog, mert ez kifejezetten egy szakmai kérdés – mondta Hoffmann Rózsa.
Egy nemrégiben közzétett kormányzati anyag már nem a németet, hanem az angolt vagy a franciát ajánlja első nyelvként az általános iskolában. A Kormány.hu oldalra feltöltött, 44 oldalas dokumentumban az is olvasható: angolul mindenkinek tudnia kell. A dokumentum célként rögzíti, hogy a közoktatás biztosítsa a lehetőséget két idegen nyelv elsajátítására, a felsőoktatás pedig szaknyelvi képzést adjon. A legfrissebb, 2012-es Eurobarometer felmérés szerint egyébként a magyarok 35 százaléka mondta azt, hogy anyanyelvén kívül még legalább egy idegen nyelvet beszél, és 13 százalékuk, hogy legalább kettőt. Magyarország ezzel a 27 EU-tagállam közül az utolsó helyen áll.