Csaknem hároméves csúszás után a megvalósulás útjára léphet a Millenniumi Földalatti Vasút (M1-es metró) rekonstrukciója és fejlesztése. A projekt kapcsán még 2018 nyarán nyerte el a Főmterv Zrt. a BKK által a kiviteli tervezésre és a vonatkozó engedélyek megszerzésére kiírt közbeszerzést,
ám a nettó 2,5 milliárdos összegről szóló keretszerződés mindeddig nem lépett hatályba. Így sem a tervek nem készültek el, sem a tervezési munka nem vette kezdetét. Ennek oka, hogy jóllehet a kormány már 2017-ben 660 millió forintot ítélt meg az előkészítésre, a főváros az első ütemhez szükséges fennmaradó részt azóta sem tudta előteremteni.
A tervezői keretszerződés több munkarészből áll, az egyes blokkokat csak egyben lehet lehívni.
Az első az M1-es metró meglévő szakaszának felújítási és a vonal Vigadó téri meghosszabbításának feladatait tartalmazza, ennek ára áfa nélkül mintegy 1,15 milliárd forint. Vagyis a korábban megítélt kormányzati támogatáson felül még 490 millió forintot igényel.
Budapest büdzséjében erre továbbra sem találtak pénzt, ám úgy tűnik, már nem is kell, mert a kormány ezt a tételt is megfinanszírozza. Erről a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) március 25-i ülésén határozat is született, amely azt mondja ki, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a kormány közötti döntés-előkészítő fórum egyetért azzal, hogy
a műszaki tartalom 1149,9 millió forintos fedezetét központi költségvetési forrásból biztosítsák. Az erről szóló támogatási szerződést még az idén aláírnák, a kifizetés pedig jövőre esedékes. A megrendelő változatlanul a BKK marad, ugyanakkor a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) egyetértési jogot kapna.
A Világgazdaság érdeklődésére a BKK megerősítette, hogy az M1-es metró 2018-as tervezési keretmegállapodását valóban megkötötték, a teljesítését pedig eddig a pénzszűke gátolta meg.
A legutóbbi FKT-ülésen azonban döntés született arról, hogy a kormány biztosítja a Millenniumi Földalatti Vasút Mexikói út–Vigadó tér közötti szakaszának megtervezéséhez szükséges forrásokat, úgyhogy a támogatási szerződés aláírása után azonnal megkezdődhet a munka
– fogalmaztak. A kapcsolódó kormányhatározatnak mindenekelőtt erről még meg kell jelennie, de forrásaink szerint ennek várhatóan nem lesz akadálya.
A vonal modernizálásával még a 2007–2013-as uniós finanszírozási ciklusban kezdett el foglalkozni az akkor még Vitézy Dávid vezette BKK. A fővárosi közlekedésszervező több megvalósíthatósági tanulmányt is készíttetett a budapesti kötöttpályás közlekedési rendszer fejlesztéseivel összefüggésben. Ezek egyike szólt az M1-es metró rekonstrukciójáról és meghosszabbításáról. Az infrastruktúra-fejlesztés során három ütemre osztották a beruházást. Az elsőben a meglévő vonalat újítanák fel, illetve átszállókapcsolatok jönnének létre a Hungária körútnál az 1-es, a Vigadó téren pedig a 2-es villamosvonallal. A másodikban a Kassai térig (a 3-as villamos majdani új szakaszáig) bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídig és az ott tervezett intermodális csomópontig (XV. kerület) vinnék ki a kisföldalatti végállomását. A mostani forrásbiztosítás csak az első ütem megtervezésére szól, a Mexikói út–Marcheggi híd közötti szakasz fejlesztési kérdéseit a BKK és a BFK közösen vizsgálja tovább.
A fővárosi metróhálózat átlagosan 99,75 százalékos pontossággal felelt meg 2012–2018 között a vonatkozó vonatközlekedési tervnek. A mutató értéke más európai metróüzemekhez viszonyítva is jónak számít. A kisföldalatti állapota ugyanakkor égető kérdés, a meghibásodási mutatói a 70-es évekből származó járművek magas életkora miatt is jóval gyengébbek. Ezek cseréjéről tudomásunk szerint szintén tárgyalásokat folytat a főváros és a kormány, a beszerzés előkészítése szintén állami támogatásból történik.
Világgazdaság