Az MTI-hez kedden eljuttatott közleményükben hangsúlyozták: a módosított NAT a 11., 12. évfolyamon heti négy órát rendel el magyar nyelv és irodalomból, ezen felül öt szabadon választható óra áll rendelkezésre a tantárgy tanítására. Az alaptantervben kiemelt célként jelenik meg a kompetenciafejlesztés, műveltségközvetítés, személyiségfejlesztés, valamint a morális és érzelmi nevelés.
Az új tartalmi elemek és megközelítések lehetőséget teremtenek a 20. századi magyar irodalom "kiegyensúlyozott, elfogulatlan, átfogó" bemutatására. Fontos, kedvező változásnak tartják, hogy
a NAT-ba bekerültek a legjelentősebb, határon túl keletkezett irodalmi alkotások is, így egyetemes magyar irodalmat tanulhatnak a jövendő magyar generációk.
Kiemelt jelentőségű tény szerintük az is, hogy évtizedek után újra van magyar műveltségsztenderd, amely
szakítást jelent a régi, világnézetileg egyoldalú és elfogult, még a szocializmusban kialakult torz és csonka kánon tanításával
- írták.
Megújult továbbá az első képzési szakasz (1-4. évfolyam) tanítási struktúrája, a felső tagozaton 5-6. évfolyamon tematikus, motivikus közelítés jelenik meg, amely fokozatos átmenetet biztosít az alsó és felső tagozatos oktatás között. A középiskolai tananyag újszerű elrendezése, és az itt megjelenő új tartalmak pedig lehetővé teszik az irodalmi alkotások értékközvetítő funkciójának megértetését, segítik a befogadást - vélekedtek.
Kiemelték, hogy a tananyagba bekerülő új tartalmak nem okoznak majd tanulói terhelésnövekedést, mert bizonyos, a régi törzsanyagban szereplő ismeretek arányos csökkentésével
a módosított NAT egyensúlyt teremt a tanórák és a tananyag mennyisége között. A régi törzsanyag döntően megmaradt, de az újszerű elrendezés lehetőséget biztosít a szélesebb körű kitekintésre
- tették hozzá.
Hangsúlyozták, hogy a módosított NAT jelentősen növeli a tanári szabadságot:
a tanárok a tanórák 20 százalékában saját maguk által választott tananyagot adhatnak le.
A pedagógus szerepének deklarálása is régi, jogos igényt elégít ki - vélekedtek.
Fontos kérdésnek nevezték, hogy a NAT implementációja mennyire lesz hatékony és sikeres. A tankönyvek átdolgozása, valamint a magyarszakos kollégák kellő felkészítése elengedhetetlen tényezője a célok megvalósulásának.
Mint írták: a KMKE a NAT megújulásának folyamatát mindvégig nyomon követte és két nemzetközi - 2018-ban Egerben, 2019-ben Sátoraljaújhelyen -, valamint öt regionális konferencián foglalkozott a magyar nyelv és irodalom megújítandó tanításának kérdéseivel. Az egyesület örömmel látja, hogy nemcsak a tanítandó tartalmak, hanem a módszerek tekintetében is megjelent jó néhány javaslatuk a szövegben - olvasható a közleményben.
MTI