Szinte teljesen üres ruhabolt - így még senki sem látta ezt a New York belvárosában található üzletet a Black Friday akciók napján. Általában gigantikus a tömeg, az emberek szó szerint egymás sarkára lépnek, miközben próbálnak megkaparintani egy-egy akciós ruhadarabot. Persze nem csak ruhákért képesek ölre menni a vásárlók, hanem a leárazott műszaki cikkekért is.
Egy-egy leárazott termékért ádáz harcot folytattak az emberek, majd a tömegből néhányan össze is verekednek az utolsó darabokon.
De idén ennek nyoma sincs az amerikai boltokban.
Helyette mindenki rendezetten, maszkban, a távolságot betartva áll sorba a bejáratnál. Az Egyesült Államok a világ legfertőzöttebb országa, a mintegy 62 millió ismert koronavírus-fertőzöttből 13 és fél millió amerikai, és meghaladta a 271 ezret a betegség szövődményei következtében elhunytak száma. Nem csoda, ha a vásárlók nem a hagyományos boltokat részesítik előnyben idén, hanem az online kereskedelmet. Az Amerikai Kiskereskedelmi szövetség azzal számol, hogy a netes eladások miatt 3-5 százalékkal nőhet a karácsonyi forgalom 2019 ugyanezen időszakához képest.
Szintén kevesen vannak ebben a berlini műszaki boltban. Volt, aki éppen azért jött vásárolni, mert úgy látta, nincs tömeg.
"Néztem a híradót és azt gondoltam magamban, sok üzlet nyitva, de kevesen mennek vásárolni, mert online rendelnek. ez veszélyezteti az eladók munkahelyeit. Szóval ezért döntöttünk úgy, hogy eljövünk inkább személyesen, ahelyett, hogy otthonról vásárolnánk"
- magyarázta egy berlini fiatal.
Az amerikaival ellentétben a német vásárlói költések a GFK piackutató intézet felmérése szerint csökkenni fognak.
A Black Friday-akciók Európában több országban is az online-kereskedelemre korlátozódtak - viszont, hogy a kormányok megmentsék a karácsonyi időszakot, több országban is engedélyezték az adventi időszakban a boltok nyitvatartását. Olaszországban és Nagy-Britanniában is fogadhatnak vásárlókat a hétvége után a nem létfontosságú termékeket áruló üzletek.
Ahogyan Franciaországban is. Korábban, az elő-Fekete Péntek idején azonban botrányt okozott, hogy az Amazon internetes kereskedelmi cég rádión hirdette internetes szolgáltatását. A francia gazdasági minisztérium államtitkára megkérte a céget, hogy ne reklámozzon olyan időszakban, amikor 200 ezer francia üzletnek kellett bezárnia a koronavírus-járvány miatt.
HírTV