A Budapesti Közlekedési Központ nem szűnik meg, de feladatköre jelentősen csökken. A BKK-t vezető Vitézy Dávid sorsáról december 3-án dönt a közgyűlés.
„A Budapesti Közlekedési Központot alapvetően azért hoztuk létre, hogy a megrendelői, végrehajtói, ellenőrzői szerepkörök szétváljanak” – így indokolta 2010-ben a BKK létrehozását a főpolgármester. A közlekedésszervező és közlekedésirányító cég vezetését Vitézy Dávidra bízta, akivel a ciklus során többször is összetűzésbe keveredett. Tarlós István már az önkormányzati kampányban jelezte: megnyirbálná a BKK jogköreit, a 33 tagú Fővárosi Közgyűlés pedig első rendes ülésén nagy többséggel meg is szavazta a javaslatot. A BKK-t a Budapesti Városüzemeltetési Központtal együtt a január 15-ével felálló Budapesti Városigazgatás Holdingba integrálják, melynek vezetőjévé, városigazgatóvá Bán Tamást, a BVK korábbi vezérigazgatóját választották. Az előterjesztést a Jobbik és a szocialisták is megszavazták.
„A lehető legalaposabb előkészítő munkát végezzék el a szervezet érdemi elindítása előtt, egyébként magának a folyamat irányával egyetértünk” – mondta Horváth Csaba szocialista képviselő.
A tervezet ellen korábban a kerékpárosklub, a Critical Mass Budapest és a Levegő Munkacsoport is tiltakozott. „Nincs tudomásom arról, hogy egyetlen olyan döntést is hoztunk volna együtt vagy külön-külön, amely a biciklistársadalmat sújtaná” – húzta alá a főpolgármester.
Tarlós István elmondta: nem igaz, hogy a BKK átszervezése vagy Vitézy Dávid esetleges menesztése miatt újra kellene tárgyalni az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank és az Európai Unió által a céggel kötött támogatási és hitelszerződéseket. „Ezt a fajta – nem tudok mást mondani – hisztériakeltést nem lehet értelmezni, mert nem tudjuk, miről szól, hacsak nem arról, hogy egy emberre adták a támogatást. Gondolom, ezt azért a baknak is meg kellene magyaráznia, még az Európai Uniónál is” – mondta.
Vitézy Dávid hétfőn még azt mondta a Hír TV-nek, hogy érdemes lenne megtartani a BKK intézményrendszerét, hiszen számos eredményt hozott. „Büszke vagyok azokra az eredményekre, amelyeket az elmúlt négy évben elértünk a budapesti közlekedésfejlesztésben: a több száz új buszra, a Mol Bubi rendszerre, a Futárra, az 1-es villamos teljes felújítására, illetve azokra az eredményekre, amelyekben tettünk nagy lépéseket, és a következő években fognak beérni, a Széll Kálmán tér megújulására, a megrendelt több száz új buszra, villamosra, trolibuszra. Úgy gondolom, hogy ezeket az eredményeket értékelni fogja a Fővárosi Közgyűlés, amikor bármilyen döntést hoz” – mondta a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.
A Széll Kálmán tér felújítása a többi már folyamatban lévő fejlesztési programmal együtt továbbra is a BKK hatáskörében marad. Arról pedig, hogy a továbbiakban is Vitézy Dávid vezesse-e a céget, december 3-án dönt a közgyűlés.