A kormánypárti politikus Facebook-oldaláról kiderült, hogy az első vasútvillamos január 8-án, pénteken 19 óra 33 perckor lépte át a magyar határt.
🕣 19:33 ➖ Már magyar földön az első 🚞 tram-train szerelvény!
Közzétette: Lázár János hivatalos oldala – 2021. január 8., péntek
A szerelvény éjjel érkezett meg a Csongrád-Csanád megyei Szentesre, ahol emelő daruval a sínre tették, és hamarosan elindítják Hódmezővásárhelyre.
A következő napokban a Stadler mérnökei helyezik üzembe a járművet, majd a hatósági szemle, a futópróbák és a típustesztek következnek.
A Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos a közlemény szerint úgy fogalmazott, hogy a két települést néhány éven belül ikervárossá teszi a vasút-villamos. Lázár János abban bízik, hogy
a beruházás kedvezően hat a gazdaságra, a munkaerő- és az ingatlanpiacra, közelebb hozza egymáshoz a szolgáltatásokat, a munkahelyeket, az oktatási-kulturális-közigazgatási lehetőségeket.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az agglomerációs fejlesztések mintájának tekinti az új vasút-villamost. Homolya Róbert szerint az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése minden nagyvárosnak érdeke, és ha az autósok is megbízható alternatívának fogják tekinteni, akkor kevesebb lesz a torlódás az utakon, és a levegő minősége is javul.
A MÁV-Start 2017 májusában szerződött a járművek beszerzésére a Stadler Rail Valenciával. A 37 méter hosszú, 71 tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán óránként 50 kilométeres, a két város közötti vonalon dízel meghajtással 100 kilométeres sebességgel haladhat. Egy szerelvényen 216 férőhely, köztük 4 mozgássérült hely van, és kerékpárral is lehet rajtuk utazni.
A beruházáshoz kapcsolódva Hódmezővásárhelyen csaknem 4 kilométeres villamospálya, 6 megálló, valamint 94 autó befogadására alkalmas P+R parkoló is épült, amelyhez 900 kerékpártárolót alakítottak ki.
Forrás: Lázár János Facebook-oldala/MTI