Emelkedett hangulat és parázs viták egyszerre jellemezték az e heti, részben rendhagyó Szabadfogást. Dézsy Zoltán helyére a „politikai hobbista” Jeszenszky Zsolt, Herényi Károly székébe pedig a Facebookon írt irodalmi posztjaival népszerűvé vált irodalmár, Nyáry Krisztián ültek.
A beszélgetés talán leghevesebb része a CEU-ról szólt. A vita az egyrészt-másrészt szellemiségében indult, ahol valóban lehet mérlegelni az ideológiailag elfogult társadalmi szakok és a klasszikus bölcsészműhelyek között, lamentálni a könyvtár értékén és a gender szak hasznosságán, ám valóban kérdéses, hogy a játék nem a szavakkal folyik-e a kormány, vagy a szakokkal a CEU részéről? Megy, vagy marad? Egyáltalán mi megy Bécsbe, és mi marad Pesten? Nyáry Krisztián szerint már a hazafiság miatt is jobb érzés, ha egy ilyen tudományos műhely – mindenestül – nem az osztrákoknál, hanem nálunk van.
Felfakad a termálvíz, ha még mélyebbre megyünk
– mondta Nagy József, amikor Huth Gergely ironikusan Sztálin képéhez hasonlította Soros Györgynek a CEU előcsarnokában függő portréját, így a vita már a harmadik percben kellően felhevült. Nagy József szerint kár csűrni csavarni: Ló....t. Max kifütyülitek, de a kormány üldözte el a CEU-t
. Ezerszer át lett ez rágva Apáti Bence szerint, és nem is az a lényeg, hogy az álláspontok valaha közelednek-e. Jeszenszky Zsolt azonban rámutatott: itt sincs szó objektivitásról, politikamentes kérdésről, hisz a tiltakozók egyértelműen egy kommunista vizuális elemet: egy tollat tartó kommunista vasöklöt
választottak saját szimbólumuknak. Tudományos és jogi és mindenféle köntösbe bújtatott politikai harc folyik tehát, ahol No pasaran!
Nagy József és a baloldaliak szerint ez persze megmosolyogható. Vajon hány helyen szerepel az emberi kéz, mint szimbólum?
Hát azért erről többről van szó, de persze ezt döntse el mindenki maga az eheti adásból!