A vasúti teherszállítást végző Rail Cargo Hungária Zrt. főként szenet, vasércet, fát, műtrágyát és konzerveket hoz-visz Magyarországtól keletre. Az árut Záhonynál át kell rakodni, hiszen Ukrajnában és Oroszországban széles nyomtávú a vasút. Az átrakodást a Záhony-Port Zrt. végzi. A két cég 2011 óta dolgozik együtt, a szerződést eddig egy-egy évre újították meg. Most azonban határozatlan idejű keretmegállapodást írt alá a két cégvezető.
„Három-négymillió tonna áru átrakásáról beszélünk évente. Számunkra az a fontos, hogy tervezhetők vagyunk, a kapacitásokat, a a vasúti eszközállományt nem lehet egyik napról a másikra változtatni” – mondta Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. elnöke.
A Rail Cargo Hungaria osztrák tulajdonban van, a Záhony-Port Zrt. viszont a magyar vasúttársaság leányvállalata, amelynek több mint hárommilliárd forint bevételt jelent évente a szerződés. „Nekünk az életet jelenti, hogyha egy mondatban szeretném kifejezni. A MÁV Zrt. százszázalékos leányvállalataként több mint négyszáz főt alkalmazunk, ez négyszáz családnak a megélhetését jelenti. És a Rail Cargo Hungária megrendelése a megrendelés állományunknak több mint a 90 százaléka, tehát óriási jelentőségű” – mondta Farkas József, a Záhony-Port Zrt. vezérigazgatója.
A MÁV elnök-vezérigazgatója szerint a keleti országrészben példaértékű munkát végeznek a vasúttársaság dolgozói. „A debreceni igazgatósághoz viszonylag nagy terület tartozik, és minden mutatóban és paraméterben ez a terület vezet, akár menetrendszerűségében, akár fejlesztésekben, akár hozzáadott értékben, akár a pénzköltéseknek a hatékonyságában” – mondta Dávid Ilona.
A záhonyi átrakókörzetnek a kormány fontos szerepet szán a keleti nyitás politikájában.