Az utazási iroda kirendeltségei szombaton is zárva voltak. Ugyanaz a papír fogadta az ügyfeleket, amit előző nap helyeztek ki az ajtóra. A Best Reisen egyik partner irodájába jutottunk csak be, ide is sok károsult érkezett.
Csőd esetén a biztosító fizet. A QEB egy csoportot már haza is hozott Törökországból. Egy asszony tízéves fiát engedte el rokonokkal nyaralni. „Idegesek voltunk nagyon, mert nem tudtuk, hogy mi lesz velük, mert, ugye, ez volt az utolsó napjuk, indultak volna haza, nem tudtuk, hogy haza tudnak-e egyáltalán jönni” – mondta Nagy Andrásné.
Az utasok azt mondták: hivatalosan nem értesítette őket senki arról, hogy mi történt.
A biztosító vezérigazgatója a reptéren azt mondta: semmi előjele nem volt az utazási iroda csődjének. „Azon ügyfelek kapcsán kell gyorsnak lenni, akik kint rekedtek valamely országban, Egyiptom, Tunézia, Spanyolország, őket haza kell hozni, illetve azon utasok esetében, akiknek még nem aktuális a hazautazás, de valamilyen probléma van a szállással, arra megoldást kell találni” – jelentette ki a QBE biztosítótársaság vezérigazgatója.
Az utazási irodának 1,3 milliárd letéte van a biztosítónál, ami állítólag elég lesz a kártalanításra is. „Itt azonban szeretném felhívni a kedves ügyfelek figyelmét arra, hogy amennyiben bankkártyával fizették ki az utazásnak a díját, akkor lehetőségük van a bankjuk felé fordulni, hiszen itt egy meg nem valósult szolgáltatás történt, és ezzel kapcsolatban kártérítésre jogosultak a bankjuktól is” – tette hozzá a a QBE biztosítótársaság vezérigazgatója.
Még mintegy 700 magyar van külföldön, őket a következő napokban hozzák haza. Eddig öt helyről szóltak a biztosítónak, hogy a nyaralók számlája nincs rendezve. Az iroda a válsággal indokolta a csődhelyzetet, nagy veszteségeik voltak az egyiptomi és a tunéziai utazásoknál. A Best Reisen volt az az iroda, amelynek 2011-ben magyar turistákat szállító autóbusza balesetet szenvedett, és 11 magyar meghalt Hurghadában.
Ingyenes jogi segítség az ügyfeleknek
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ingyenes jogi segítséget ajánlott fel arra az esetre, ha a pórul járt ügyfelek kárigényét elutasítanák. Szerintük a jogszabályok sem megfelelőek, az utazási irodák biztosítási összegét például meg kellene emelni.
„Az, hogy valaki csődeljárást kér, az nem jelenti azt, hogy meg is szűnik. Ebből kifolyólag, amennyiben a biztosítási összeg nem lesz elegendő, akkor vetődik fel, milyen jogi lépéseket lehet tenni. Hogyha a cég végelszámolással vagy felszámolással megszűnik, akkor semmit. Mi már régóta mondjuk, hogy nem elegendő az a biztosítási összeg, amit a korábbi becsődölt irodáknál meghatároztak a jogszabályok” – nyilatkozta a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke.