A karcsú vasbeton épületet, közismert nevén a Gombát 1942-ben, a második világháború idején, Schall József tervei alapján építették. Kezdetben a HÉV, majd a villamosok végállomása volt. A Móricz Zsigmond körtér Buda egyik legforgalmasabb csomópontja, a villamosok mellett, a 4-es metró is megáll a téren.
– Ez egy a vasbetonszerkezetnek egy olyan korszakában épült, amikor még nem volt evidens, hogy mit tud ez a szerkezet. Nyolc centiméter vastagságú, két méterre kinyúló konzolai vannak például ennek az épületnek, ami akkor technikai bravúr volt – mondja Gyüre Zsolt tervező.
A Gomba felújításánál az eredeti terveket és a XXI. század igényeit is figyelembe vették. Az oszlopok és falak a múltat, az íves, keret nélküli ablakok pedig a jelent idézik. „Ez egy műemléki épület. Műemlék volt 1990 óta, de azt a funkcióját, tehát az eredeti funkcióját már akkor nem töltötte be és ezt szerettük volna mi, újra, a régi-új formájában visszaadni a nagyközönségnek” – mondta Hoffmann Tamás, Újbuda polgármestere.
Az épületben kávézó és kiállítótér nyílik, valamint a Budapesti Közlekedési Központ működtet majd benne irodát.
„Egy olyan állomáshoz érkezett Újbuda közössége, az út idáig tényleg hosszú, adott esetben sokszor gyötrelmes volt. Az alkotás szándéka, az alkotás akarata felülmúlta a lustaságot, felülmúlta a nemtörődömséget, és igen is, kellő igényességgel, kellő felelősséggel volt képes az újbudai közösség végül létrehozni a Gombát” – mondta Simicskó István, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára.
A csaknem 400 millió forintos beruházás felét az önkormányzat, a másik felét az Európai Unió finanszírozta.