„Január elsejétől inflációarányos emelés lesz. 2013 óta ilyen emelés nem volt, tehát ez azt jelenti, hogy mintegy 5,8 százalékos inflációarányos emelés lesz az e-útdíj tekintetében, amit a fuvarozók fizetnek” – alig két hete jelentette be a Gulyás Gergely kancelláriaminiszter, hogy januártól drágul az útdíj a fuvarozók számára. A cégeket meglepte a bejelentés.
A magánvállalkozók nemzeti fuvarozó ipartestületének főtitkára ismertette: az érintettek még egyeztetnek arról, miként reagáljanak az emelésre. Arról viszont már döntöttek, hogy 15-20 százalékos áremelést javasolnak a szektor cégeinek, mivel az elmúlt 2 évben jelentősen emelkedtek a költségeik.
„Amiért ez ilyen gyorsan jött és nagy százalékú, az az üzemanyagár-emelkedés az elmúlt egy évben. Ez amit nem tudott lekövetni a piac. A másik a gépkocsivezetők bérének az emelkedése, ami ezt okozta. A harmadik a kötelezőbiztosítás, ami még benne volt, a negyedik pedig a növekvő amortizáció, hiszen a járművek másodpiaca sokkal alacsonyabb értékű, így az autók kevesebbet érnek, amikor a vállalkozások szeretnék lecserélni új EURO 6-os eszközökre az autóikat” – fejtette ki Füle László, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének elnöke.
A közúti fuvarozók egyesületének elnöke úgy látja, azonnali áremelésre van szükség. Szabó György abban azonban nem biztos, hogy minden cég meg fogja-e ezt lépni.
„Én magam is kíváncsi vagyok a végkifejletre. Történelmileg az a tapasztalatunk, hogy a fuvarozók nem egységesek. Most viszont egy olyan helyzet alakult ki, amikor nemigen van alternatívája ennek a történetnek. Azok, akik nem állnak bele ebbe a folyamatba, valószínűleg nem fogják túlélni” – nyilatkozta.
Magyarország legnagyobb árufuvarozó cégének vezetője szerint is közös fellépésre van szükség.
„Alapvetően mindenki megértő a költségekkel kapcsolatosan, de ha talál egy jobb ajánlatot, akkor nem nagyon izgatja a mi költségszerkezetünk. Ezért is van szükség arra, hogy a fuvarozói szakma összefogjon, és egy emberként emeljen árakat. Sem az üzemanyagár, sem a bérköltség növekedés nem Waberer's, nem ország és még csak nem is régió specifikus, az összes európai szolgáltató, fuvarozó céget érinti ez” – mondta Lajkó Ferenc, a Waberer’s International Nyrt. vezérigazgatója.
A szakmai szervezetek szerint egyes termékek esetében ugyan okozhat árnövekedést a szállítási költségek emelkedése, de jelentős drágulásra nem számítanak.