Ezzel ért véget a Csorbatón rendezett kétnapos turisztikai találkozó, ahol három téma került terítékre, a turizmus jelenlegi helyzete az egyes tagországokban, a turizmus fenntarthatósága, illetve az együttműködés lehetőségei.
A protokollban megfogalmazottak a visegrádi négyek (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) idegenforgalmi marketingjei hatékonyságának növelését célozzák, az egyes résztvevők tapasztalatainak és egyéni lehetőségeinek kölcsönös kihasználásával, illetve közös projektjeik által. A kiemelten fizetőképes piacokat célzó marketing-együttműködés erősítését leginkább az teszi indokolttá, hogy a - főként más kontinensről érkező - turisták nem egyes országokra, hanem az egész közép-európai régióra tekintenek úti célként.
A közös marketingterv célja, hogy a meglévő adottságokat és kínálatokat szerves egységbe foglalja
– emelte ki a terveik lényegét az MTI-nek nyilatkozva Kovács Zoltán. Az államtitkár a protokoll aláírását követő közös sajtótájékoztatón rámutatott: a V4-ek együttműködésének jelentősége nőtt az elmúlt években, s ennek egyik leágazódása a turisztikai szegmensben erősödő együttműködés is. Az államtitkár elmondta: Magyarország próbál jó példával elöl járni, amit az is mutat, hogy az elmúlt nyolc évben másfélszeresére nőtt az országba látogatók száma.
Magyarországon ma már a GDP 10,7 százalékát termeli a turizmus, ennek az arányát 2030-ig egy stratégia mentén 16 százalékra akarjuk emelni
– jelentette ki Kovács Zoltán. Hozzátette: az elmúlt években 800 milliárd forint befektetés áramlott a szegmensbe és az idén is csaknem ezer turisztikai projekt valósul meg. Az eredményekről elmondta: a 2018-as év rekord volt a turizmus tekintetében Magyarországon, soha korábban nem érkezett ennyi turista az országba, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma meghaladta a 31 milliót.
A szlovák közlekedésügyi tárca idegenforgalmi részlegének vezérigazgatója, akit ugyancsak Kovács Zoltánnak hívnak, a V4-es turisztikai együttműködést példaértékűnek nevezve elmondta: az abban résztvevő országok nem igazán konkurensek a tengerentúli piacokon, mivel az onnan érkező látogatók nem egy országba, hanem a régióba érkeznek és így azt kell elérni, hogy minél tovább maradjanak.
Hasonlóképpen vélekedett David Koppitz, a cseh regionális fejlesztési tárca miniszterhelyettese, aki azt mondta: céljuk nemcsak a turisták számának növelése, hanem az általuk a vendéglátó országban eltöltött vendégéjszakák számának növelése is.
Anna Krupka, a lengyel Sport és Idegenforgalmi Minisztérium államtitkára konstruktívnak és gyümölcsözőnek nevezve a találkozót leszögezte: az igazolta, hogy fontos szilárdabbá tenni az együttműködést, mert ahhoz nagy reményeket fűznek.