Sztrájkoló Airbus alkalmazottak ezrei vonultak a cég toulouse-i központjához, hogy tiltakozzanak a bejelentett elbocsátások ellen. A szakszervezetek nem tagadják, hogy a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került cégnek költséget kell csökkentenie, még az elbocsátásokat is elfogadják, mindössze annak mértékével nem értenek egyet.
A leépítés - a szakszervezetek szerint - a cég versenyképességét is veszélyezteti.
Mi történik majd azokkal a fiatalokkal, akiket 3-4-5 éve képeznek az Airbusnál? Elbocsátásukkal olyan tudást veszítünk el, amire a gazdasági átmenetet képező környezetbarát repülés kifejlesztéséhez van szükség
- közölte a CGT szakszervezet egyik vezetője.
A tervek alapján az európai repülőgépgyártó konzorcium minden tizedik alkalmazottjától, azaz csaknem 15 ezer embertől válik meg. Ez mintegy 5-5 ezer német és francia, 1700 angol, és 900 spanyol munkavállalót érint. A kisebb beszállító üzemekben pedig további 1300 amerikai, kanadai és kínai alkalmazott veszíti el a munkáját.
A cégvezetés azzal indokolja a drasztikus leépítést, hogy a koronavírus-járvány tavasszal lenullázta a polgári légiforgalmat, de az utasszám még a nyári szezonban, sőt éveken át sem fogja elérni a korábbi évek átlagát. A légitársaságok számos rendelést mondtak le, a csökkenés 40%-os.
Az Airbus már le is számolt az egyik presztízs-projektjével; végérvényesen leállítja a kétszintes, négyhajtóműves, széles törzsű utasszállító repülőgép, az A380-as gyártását. A típust fokozatosan állítják le a légitársaságok; az Air France érzelmes búcsút vett a drágán üzemeltethető óriástól annak utolsó menetrend szerinti repülése után.
A British Airways-nél sem jósolnak nagy jövőt ennek a géptípusnak. A 12 darabos flottából 11 gépet a franciaországi Chateauroux repülőtéren tárolnak.
Az Airbus örök vetélytársa még rosszabb helyzetben van. A Boeing-tól is megrendeléseket mondtak vissza a koronavírus-járvány miatt, de már előtte is lejtmenetben volt az amerikai cég a 737 Max típusú gépének indonéziai és etiópiai katasztrófája miatt. A balesetek vizsgálata során konstrukciós hibákra derült fény, ami miatt az összes ilyen gépet a Földre parancsolták, és megkezdték a típus szoftverének teljes újraírását. A Boeing egyelőre még a tesztrepüléseket végzi az új programmal ellátott típussal, újbóli engedélyezésének időpontja azonban megjósolhatatlan.
HírTV