Káel Csaba többek így fogalmazott: " Ne tekintsük a filmet öncélú művészeti alkotásnak! Ez is az alkotók és a közönség viszonyáról szól: ha minőségi filmet kínálunk, a néző hálás lesz. Itt vannak jelenlegi példák, állami vagy magánfinanszírozás, nem fontos, a közönség örül nekik – utal Káel Csaba filmügyi kormánybiztos a karácsonyi időszak két bombasikerére, a Hogyan tudnék élni nélküled? és a Futni mentem elképesztő mozis menetelésére. Előbbi Demjén Ferenc korszakos életművét mutatja be fiatal sztárokkal, utóbbi egy korábbi cseh siker újragondolása, főleg magánfinanszírozásból. Mindkét film meghaladta már az egymilliárd forint bevételt, és nem tudni, hol lesz a vége." Nem kevésbé jelentős a tavalyi év nagy hazai és nemzetközi sikere, a Semmelweis Ignác életéről készült filmdráma vagy a televíziós produkciók nagy nézettsége – egészít ki a filmbiztos.
A folytatásban elhangzott: "Sokan a mai napig azt gondolják, hogy a Nemzeti Filmintézet csak egy állami pénzelosztó hely – jelzi meglepő módon Káel Csaba. Ha ugyanis a magyar mozgókép finanszírozási rendszeréről beszélünk, rendszerint csak azzal foglalkozunk, hogy ki mennyit kapott az államtól. Csakhogy a honi filmiparról való gondolkodás sokkal rétegzettebb koncepcióalkotást igényel, aminek része az ágazat teljes képviselete a gyártástól a forgalmazáson át a terjesztésig.
A filmfogyasztási szokások átalakulásával a mozi mellett fontosabbá válik a televízió és a streaming – az egyik válasz volt erre 2020-ban a Filmio elindítása, ami akkor az egyetlen állami streamingcsatorna volt Európában, tavaly pedig húszszázalékos növekedést ért el; vagy amikor az NFI magához vette, illetve szélesítette a pályázati lehetőségeket a tévéfilmekkel, sorozatokkal."
"Számításba kell venni a peremterületnek gondolt, ám a filmes ágazatnak annál fontosabb részét képező középiskolai oktatást, a szakemberképzést, a stúdiókapacitás és az eszköztár bővítését, a technológia fejlesztését vagy azt a rengeteg szervizmunkát, ami tavaly már elérte az egymilliárd dollárt (ez 2018 óta ötszörös emelkedést jelent). A filmes ágazat csaknem húszezer főt foglalkoztat, és ez a szám folyamatosan nő. – Ez egy elképesztő csapatmunka, a Nemzeti Filmintézet pedig ebben a folyamatban segít, és vezeti az ágazatot. A hazánkban forgatott hollywoodi és európai produkciók már a hazai GDP-ben is jól látható bevételeket jelentenek, de a külföldiek nemcsak az adóvisszatérítési rendszer és a kedvező forgatási körülmények miatt érkeznek Magyarországra, hanem mert nálunk rendkívül felkészült szakemberekkel dolgozhatnak. A közelmúltban nem véletlenül jutalmazták Oscar-díjjal Sipos Zsuzsa és Mihalek Zsuzsa berendezők munkáját is, akik a Dűnén, illetve a Szegény párákon dolgoztak" – világít rá az egyik nagy versenyelőnyünkre Káel Csaba.
A teljes cikk a Magyar Nemzet honlapján olvasható.
Fotó: Szigetváry Zsolt / Magyar Nemzet