A repertoár és Trianon-emlékév
„A Nemzeti Színház minimumának nevezem a klasszikus darabjainkat, amelyek a repertoárunk egy részét képezik. Színpadra került a Csongor és Tünde, a Bánk bán, a János vitéz, és ebben az évadban Az ember tragédiája. Ide sorolom még a Csíksomlyói passiót és a Vitéz lélek című darabot is. Ez a repertoár egy bázis, egy kiindulópont, amelyhez képest az összes többi darab műsorra kerül" – mondta Vidnyánszky Attila.
Az elmúlt években ötven előadást mutattak be. Ez jelentős, és az igazgató szerint lehetőséget biztosít a színház számára egy szabadabb létezést.
„Nem kényszerülünk arra, hogy rövid próbaidő után mindenáron bemutassunk egy új darabot. Szabadabban tudunk próbálni, alkotni. Annyi előadásunk van, hogy ha a következő évadban nem lenne új bemutató, akkor is tele lenne a színház. A János vitézre vagy az Egri csillagokra öt-hétezer fős feliratkozás van – már február végén jelezni kellett, hogy nem tudunk több közönséget fogadni ezekre az előadásokra."
A 2019-2020-as évad több meghatározó gondolat köré épül, amelyek közül kiemelkedik a Trianont felidéző emlékév.
„Több eseménnyel készülünk rá, és természetesen lesz egy bemutató is. Két programot emelnék ki. Az egyik az, hogy készül egy új függöny a nagyszínpadra. Kustán Melinda textiltervező, iparművésszel együtt gondolkodva jött az ötlet, hogy magyarországi és külhoni tájegységek helyi hímzői készítsenek el egy-egy darabot, amelyet itt varrunk össze eggyé. Így áll össze a Nemzeti Színház új függönye. Ezenkívül szeretnénk egy terepasztalt is létrehozni a hajóorrban, amely a magyar nyelven játszó színházak kis makettjeit ábrázolná. Az interaktív terepasztal rengeteg információval szolgál majd, megpróbáljuk összeszedni az egyes teátrumok történetét, múltját, jelenét" – mondta Vidnyánszky Attila.
A jövő évadról az igazgató azt emelte ki, hogy olyan rendezőket hívtak vissza, akik már dolgoztak a Nemzetiben, akik megtudták szólítani a közönséget és a társulatot is.
Fiatal tehetségeknek is lehetőséget ad a színház a következő évadban. Berettyán Nándor, a színház fiatal színésze például két darabot is rendez az évadban.
A nagyszínpad
Egy bokszmérkőzéssel – vagyis inkább egy bokszbemutatóval – kezdődött a tájékoztató. A színház két fiatal színésze, Bodrás Roland és Berettyán Nándor bokszolt – így vezették fel a Rocco és fivérei című darabot, amelyet szeptemberben mutatnak be a nagyszínpadon Vidnyánszky Attila rendezésében.
Luchino Visconti 1960-as filmjének forgatókönyvét használták fel az előadáshoz. A főbb szerepekben Berettyán Nándort, Bordás Rolandot, Barta Ágnest, Bánsági Ildikót láthatjuk majd. A két főszereplő már január óta jár ökölvívóedzésekre, hogy az előadásban hiteles alakítást nyújtsanak majd. Nem könnyű a felkészülés – mondta Berettyán Nándor.
Az ember azt gondolná, amikor ökölvívásról van szó, hogy csak ütni kell, és kész. Hát, egyáltalán nem így van."
Vidnyánszky Attila a darabról azt mondta: a Rocco és fivérei gyönyörű történet, és olyan alapkérdéseket boncolgat, amely a Nemzeti Színház filozófiájának alapkérdései közé tartoznak. Hogyan tudjuk őrizni a belénk plántált, magunkkal hozott értékhalmazt, amivel bekerülünk egy nagyváros dzsungelébe. Felszínen tudunk-e maradni, vagy elsüllyedünk a száguldásban. A darab bemutatja a legszebb kérdéseket a hűségről, a testvéri szeretetről, anyáról, fiúról. Megható, fájdalmasan szép történet.
„Megpróbáljuk az erőteljes vizualitás mellett, a nagyváros érzete mellett megmutatni a finom, hajszálvékony emberi viszonyokat. Valóban, bokszról is lesz szó, és koreografált színészi jelenlétről, de a darab a lélek szárnyalásáról is szól. Ezzel az előadással szerepelünk majd a szentpétervári színházi olimpián, amelyen magyar kőszínházi társulat még nem lépett fel soha. Nagy feladat lesz"– mondta Vidnyánszky Attila.
Októberben mutatják be Moliére Tartuffe című művét, amelyet David Doiasvili állít majd színpadra. A grúz rendezőnek a színházban már két rendezését láthatta a közönség – a Szentivánéji álmot és a Cyranót. Mindkettő óriási sikerrel megy, mind a mai napig. Valamint a MITEM-en egy Macbeth- és egy csodálatos Éjjel menedékhely-előadást is bemutattak. A tájékoztatóra egy videóüzenetet küldött, amelyben azt mondta: vitára alkalmat adó előadást tervez. Tartuffe Trill Zsolt lesz. Barta Ágnes, a Nemzeti Színház színésznője már dolgozott együtt Doiasvilivel. Azt mondta: a rendezőnek saját világlátása van, és hatalmas szenvedélyek vezérlik.
Decemberben láthatja a közönség Shakespeare A vihar című előadását, amelyet Andrzej Bubien rendez. Korábban Witold Gombrowicz Operett című darabját rendezte a Nemzetiben, az előadás megnyerte a lengyelországi Gombrowicz-fesztivált. Vidnyánszky Attila azt mondta, hogy Bubien egyfajta „látomásrendező", nagy lendületekkel, óriási érzelmekkel szeret színházat csinálni.
A tizenhárom almafa című előadást 2020 márciusában mutatják majd be Vidnyánszky Attila rendezésében. A trianoni utótörténetet Wass Albert szövegei, valamint korabeli dokumentumszövegek alapján készül. A rendező azt mondta: a mű arról a képességünkről szól, hogy fel tudunk állni, meg tudunk maradni, túl tudjuk élni még a halált is, mert nincs más lehetőségünk.
Gyilkosság és mese a Gobbi Hilda Színpadon
Szeptemberben láthatja a közönség Euripidész Médeia című darabját Eirik Stubo rendezésében. A stockholmi Királyi Drámai Színház, a Dramaten igazgatójának két előadása is látható volt a MITEM-en: 2017-ben az Amerikai Elektra, idén az Egy nyári éj Svédországban. Videóüzenetében azt hangsúlyozta: nagyon örül, hogy a Nemzeti Színházban dolgozhat, és várja már a közös munkát. A Medeia címszerepét Szűcs Nelli játssza.
Örkény István Macskajáték című darabját Szász János állítja színpadra, és decemberben mutatják be a Gobbi Hilda Színpadon.„Ez az előadás a színészeké, nekem annyi a dolgom, hogy bátorságot, hitet küldjek nekik ehhez a gyönyörű és velőtrázóan kemény utazáshoz"– mondta a rendező.
Azt is hozzátette, hogy a két főszereplő, Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó két elképesztően nagy színésznő, és nagy megtiszteltetésnek tartja hogy dolgozhat velük.
Berettyán Nándor A súgó című darabját a szerző rendezésében 2020 januárjától láthatja a közönség a Kaszás Attila Teremben. Szintén ezen a helyszínen és Berettyán Nándor rendezésében lesz látható Gabriel García Márquez Egy előre bejelentett gyilkosság története című műve márciusban.
„Ez a történet egy gyilkosságról szól. Számomra nem az az érdekes, hogy megtörténik a gyilkosság, hanem az, hogy hogyan. Mindenki tudja, hogy megölik az egyik szereplőt. Ez már a darab elején kiderül. De senki nem szól, senki nem figyelmezteti, hanem várja, hogy valóban megtörténik-e. Úgy fogalmaztam, hogy a bűnbe esés kíváncsisága ez. Mindenki tud róla, azt is tudja, hogy nem kellene megtörténnie, de mégsem tesz semmit. Aztán persze mindenki végignézi, ahogyan a falu főterén meggyilkolják az áldozatot" – mondta Berettyán Nándor.
A Leánder és Lenszirom című darabot Szilágyi Andor írta, és Márkó Eszter rendezi – 2020 májusában mutatják be a Gobbi Hilda Színpadon. Ezt a mesejátékot a Csongor és Tünde óta írt legszebb magyar tündérmesének emlegetik.
„Tanulságos mesét szerettem volna írni. Van benne hős, akivel együtt tudunk érezni, van antihős, akit nem szeret a néző, sok fő- és mellékszereplő, akik olyan emberi értékekre világítanak rá, amelyeket meg lehet szerezni, és el lehet veszíteni. A darab a szeretetről, a szerelemről, a csúfságról és a szépségről, a hűségről, a kitartásról szól" – monda Szilágyi Andor, a darab írója.
Vecsei H. Miklós Kodály-módszer című művét ifj. Vidnyánszky Attila állítja színpadra. Elmondta, alkotótársaival zenés előadást készítenek. A darab zeneszerzője Kovács Adrián, a főszereplő Trill Zsolt. Az előbemutatót 2020 nyarára tervezik.
„Az a világ, ami körénk épült, megváltoztatta az emberi kapcsolatokat. Ma Bartók és Kodály nem dalokat gyűjtene, hanem érzelmeket. Mert valami olyasmit tudnak a nagyszüleink, dédszüleink, amit mi lassan elveszítünk. A kérdésünk az, hogy ezeket az érzelmeket be lehet-e gyűjteni, le lehet-e kottázni" – mondta ifj. Vidnyánszky Attila.