2019. október 22.,
kedd, Előd napja

Egy álom vált valóra

Magyar Nemzet

2019. szeptember 16., hétfő 07:34

Magyar klezmeroperett és a Sába királynője Izraelben: a tel-avivi magyar előadások három nap alatt három telt házat vonzottak be az operába, nagyjából négy és fél ezer érdeklődőt. És vastapsot kaptak, ami, mint megtudtuk, igen ritka Izraelben.

Az elmúlt fél évben, a magyar–izraeli diplomáciai kapcsolatok újrafelvételének 30. évfordulója alkalmából rendezett magyar kulturális évad keretében már mintegy harmincezer izraeli vett részt a több tucat programon, melyek a klasszikus zenétől a népzenén és az operetten át a gasztronómiáig és a magyar filmhétig íveltek, valamint színházi, cirkuszi, irodalmi és kortárs képzőművészeti élményt is nyújtottak a közönségnek – foglalta össze Benkő Levente nagykövet a rendezvénysorozat részeként a múlt héten Tel-Avivban bemutatott opera-, illetve operett-előadásokat köszöntő beszédében.

Jelen lenni akkor, amikor, ismét Benkő Levente szavait idézve „Sába királynője hazaérkezik”, az egy olyan pillanat, ami egyszeri és megismételhetetlen, figyelembe véve azt is, hogy a Magyar Állami Operaház a fennállása óta először szerepelt Izraelben. A helyi sajtóban több méltató cikkre is akadtam, kritikai észrevételeket is találtam; ezek egy részét én is jogosnak érzem, mármint hogy az előadás kissé öszvérre sikerült, hiszen nem a teljes színpadi, hanem egy jelmezes ugyan, de vetített díszletű, koncertszerű előadást láttunk. De ha nem is volt tökéletes a színpadkép, mindezt felülírta a zene minősége. Goldmark Károly remekműve az első felvonásban még hagyott némi kétséget, de a második felvonás „megvette” a közönséget. Nekem a leghitelesebbnek a Salamon királyt alakító Szemerédy Károly tűnt, és ezzel a véleményemmel nem voltam egyedül.

A legszebb méltatás, amit találtam, az Izraelinfón jelent meg, Álef Bet tollából: „Kedd este végre megértettem, hogy anyukám anno miért járt operába Budapesten. Még töredékességében, félszcenikus előadásában is lenyűgöző volt Goldmark Károly Sába királynője (rendező: Káel Csaba) a pesti Opera vendégjátékában a tel-avivi operában. Igazi köszönet érte, bárkit is illet, hogy ekkora élménnyel gazdagított. És nem csak engem: majd tízperces megérdemelt bravózás, ováció, vastaps volt az előadás végén, ilyet Izraelben igazán ritkán látni.”

 A Menyasszonytánc című klezmeroperettet a Kárpátaljáról elszármazó zsidók is megnézték

Fotó: Bach Máté

 

Csütörtök este és péntek délben a Budapesti Operettszínház tartott két, szintén telt házas előadást. Jávori Ferenc Fegya Menyasszonytánc című klezmeroperettjének bemutatásával (rendező: Béres Attila) nemcsak a szerző, hanem az Izraelben élő kárpátaljai zsidó közösség álma vált valóra, amely évek óta várta ezt a pillanatot. Klezmerzenekarával maga Jávori Ferenc is végig a színpadon volt, és később, hozzá hasonlóan mi is meghatódtunk, látva őt rokonai, gyerekkori barátai gyűrűjében.

Alex Simoni, a Kárpátaljai Zsidók Világszervezetének egyik vezetője is szólt a közönséghez, és azt is elmondta, hogy reméli, további külföldi fellépésekre hívják majd az eddig csak Magyarországon népszerű Menyasszonytáncot. Maga az előadás mindkét szereposztásban szívhez szóló volt, látszott a művészeken is, hogy mélyen átérzik: különleges helyen, különleges közönségnek játszanak. És, ha már megengedtem magamnak, hogy az opera-előadásból megnevezzem, aki a legjobban tetszett, itt is egy nevet emelnék ki, Szendy Szilviét, aki mit sem változott, ugyanolyan szerethető volt Janka szerepében, mint a 2006-os premier óta bármelyik előadásban.

Régmúlt és viszonylag közelmúlt. Egy tragikus kimenetelű bibliai történetet és egy harmincas évekbeli kelet-európai, mondhatni hétköznapi kálváriát láthatunk, amelyik ugyan nem fullad tragédiába, de befejezése mégsem mondható teljesen felhőtlennek. Ez a két előadás bevonzott a tel-avivi operába három telt házat, nagyjából négy és fél ezer érdeklődőt, ráadásul mindezt három nap alatt. Adjuk hozzá ezt a számot a már említett harmincezerhez. Ennyien viszik hírét a magyar kultúrának Izraelben, és lesz még folytatás, hiszen az évad október végéig tart.

Magyar Nemzet