Egyre komolyabb aggodalommal tölti el a világ légitársaságait a Boeing 737 MAX 8 vasárnapi tragédiája. Etiópia, Kína, Szingapúr sem engedi felszállni ezeket a típusokat, az argentin pilóták érdekvédelmi szövetsége pedig azt tanácsolja tagjainak, hogy ne repüljenek az érintett repülőgéppel. Indonéziában elrendelték az összes érintett Boeing 737-es teljes műszaki átvizsgálását. Az amerikai repülésügyi hatóság módosításokat írt elő a repülőgépgyártó cégnek a balesetet szenvedett típusra, de nem tiltotta meg a gépek felszállását.
A légügyi hatóságok aggodalmának legfőbb oka, hogy továbbra sem tudni miért zuhant le az Ethiopian Airlines repülőgépe 157 emberrel a fedélzetén. Megtalálták ugyan az utasszállító mindkét fekete dobozát, azonban az adatok elemzése még zajlik. A Boeing szakembereket küldött a helyszínre, hogy segítse a nyomozók munkáját.
Szakértők megkérdőjelezik a repülőgép-típus, és kifejezetten a repülési adatokat elemző és továbbító egység megbízhatóságát
– magyarázta egy etiópiai repülésbiztonsági szakember.
Fél éven belül ez már a második ilyen gép, amely balesetet szenvedett. Szakértők szerint a mostani tragédia körülményei kísértetiesen hasonlítanak a tavaly októberi szerencsétlenséghez, amely során a Lion Air indonéz légitársaság repülője zuhant a tengerbe, szintén nem sokkal a felszállást követően. Akkor 189-en vesztették életüket.
A New York-i tőzsdén 13 százalékos eséssel nyitottak a Boeing részvényei. Utoljára a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után volt ilyen alacsony az árfolyam.
A 737-es sorozat nagyon fontos a Boeing számára, a vállalat gerincét képezi, az egyik fő bevételi forrása. Sok légitársaság gépparkja erre a típusra épül, másodpercenként száll fel egy valahol a világon. A piac aggodalmait tükrözi az árfolyam, mert nem tudni milyen következményekkel jár a két baleset a Boeing számára
– mondta Tim Hepher légiforgalmi szakértő. Január végéig a Boeing 350 darabot szállított le a balesetet szenvedett 737 MAX 8-as modellből, de összesen több, mint ötezer darabra kaptak megrendelést. Az etióp légitársaság 30 gépet rendelt.