„Macron mondjon le!” – skandálták a nizzai tüntetők, akik a magas üzemanyag-árak ellen tiltakoztak a tengerparti városban.
„Elegem van. Nem bírom tovább, nincs más megoldás – mondta Nadia Habib takarítónő. – Már nem csinálok semmit, csak túlélek. Kifizetem a lakbért, és az üzemanyagot, hogy munkába tudjak járni, és ennyi. Elegem van.”
A tüntetések és a hétvégére tervezett útblokádok országszerte megbéníthatják a közlekedést. A calais-i tiltakozó megmozdulás résztvevői közül sokan állították, hogy a magas üzemanyag-árak gyakorlatilag házhoz kötötték őket.
A benzinkutakon átlagosan 20 százalékkal emelkedett a dízel ára az elmúlt évben, most egy liter 1,5 euróba, átszámítva több mint 480 forintba kerül.
„Sokat utaztam az országban, mert imádok utazni – nyilatkozta Kevin Dujardin logisztikai dolgozó. – A rokonaimat is háromhavonta meglátogattam, de mióta az üzemanyag ára megnőtt, ennek vége, sokkal kevesebbet utazom. Inkább megnézek otthon egy filmet, mint hogy elmenjek valahová, mert az egyszerűen túl drága.”
A francia kormány 2017-ben különadót vezetett be a dízelre, arra hivatkozva, hogy az országban legelterjedtebb üzemanyagtípus nagy mennyiségű szennyező anyagot bocsát ki, Párizs pedig fel akarja venni a harcot a klímaváltozás ellen.
„Szerintem túl magas az üzemanyag ára – véli egy vállalkozó, Christelle Nilles. nem értem, hogy például Luxemburgban miért olcsóbb a dízel, miközben az olaj hordókénti ára ugyanannyi, mint Franciaországban. Nekem fontos a környezetvédelem, de környezet van Luxemburgban és más európai országokban is.”
Emmanuel Macron politikai ellenfelei a lépés miatt azzal támadják az államfőt, hogy a gazdagok elnöke lett, aki képtelen megszólítani a francia munkásosztályt.
A francia kormány közben egy olyan rendszeren dolgozik, ami segít abban, hogy a dízeles autót vezetők környezetbarátabb modellre cserélhessék járművüket; illetve állami támogatást adnak azoknak a sofőröknek, akik elektromos autót vesznek vagy bérelnek.