Ezek a kocsik már csak júliusig róhatják az utakat Németország két városában, ugyanis kitiltják őket. A gelsenkircheni bíróság döntése szerint csak a legmagasabb minősítésű dízelautók használhatják a város főutcáját. Essenben is változik majd az eddigi gyakorlat nyártól. Itt az Euro 1-4-ig terjedő besorolású dízeles kocsikat tiltják ki a központból, szeptembertől pedig az Euro 5-ös minősítésű autók sem hajthatnak be. Korábban több más német nagyvárosban, így Hamburgban, Berlinben és Frankfurtban is elérték a dízelautók részbeni kitiltását 2019 től.
„Óvoda, iskola közel van hozzám.Hát, azt érzem, amikor dízel megy el előttem, amikor nyitva van az ablak” – mondta Darók Dávidné.
A főpolgármester márciusban beszélt arról, hogy a teljes kitiltás ideje legkorábban 8-10 év múlva jöhet el. A dízelautókkal kapcsolatos megszorításokat a Volkswagen csoport három évvel ezelőtti beismerése robbantotta ki, miszerint manipulálták a dízelautók károsanyag-kibocsátási értékeit az Egyesült Államokban. Az ezt követő vizsgálatok során derült ki, hogy a legtöbb gyártó dízeles modelljei szintén meghaladják az előírt kibocsátási határértékeket.
„Hiába vannak előírások a nitrogén-dioxid kibocsátására, a dízelautóknál ez a valóság a használat közben nem teljesül – mondta Varga Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse. – Sokszorosa is lehet annak, ami az autó gépkönyvébe le van írva. Egészen már a mérőpados kipufogógáz nitrogéntartalmának az ellenőrzése, mint ami a valóságban.”
Egy felmérés szerint a tavalyi évben volt először kevesebb behozott dízelautó, mint benzines. Idehaza sem keresik már annyira egy autókereskedő szerint.
„Visszaesett a dízelautók kereslete körülbelül egy olyan húsz százalékkal, előnyben részesítik inkább a benzinest, a kisebb benzines autókat, de a dízelesek is fogynak – nyilatkozta Budai János autókereskedő.
A magyarországi szmogrendelet októbertől már a dízelek rovására szigorodott: riadó idején nem lehet az Euro 3-as besorolású autókkal közlekedni Budapesten, jövőre pedig már az Euro 4-esekkel sem.