Kedd hajnalra jutott csak dűlőre a német kormány, hogy mit kezdjen a dízel autókkal. A nagyvárosokban a légszennyezettség egyre komolyabb probléma és az autózási tilalom nem népszerű a választók körében. Két forgatókönyv volt napirenden: a dízel autó tulajdonosok, vagy becserélhetik a szennyező járműveket, vagy drága szűrőket építenek be a kocsikba. Az autóipari lobbi az autócserét favorizálta, a kormány pedig ezt figyelembe vette.
„Úgy gondoljuk, hogy a szűrőberendezéseket a járműiparnak kell fizetni, ha ezt szeretnék az dízel autók tulajdonosai, akkor kérjenek ajánlatot a gyártóktól. Ezt írtuk le az anyagunkban. Nem az állam dolga, hogy fizessen és nem fizethetnek a fogyasztók sem” – érvelt Svenja Schulze német környezetvédelmi miniszter.
A szociáldemokrata miniszter azt mondta, hogy nem az a cél, hogy kiűzzék a dízel autókat, mert jóval kevesebbet fogyasztanak, viszont fontos, hogy ne szennyezzék a környezet.
A bajor CSU által delegált közlekedési miniszter az autógyártók különböző elképzelésit próbálta képviselni.
„Nem vagyok a BMW szóvivője, de a Volkswagen belement a szűrőberendezések beépítésébe, érdemes lenne ennek a részleteit megbeszélni” – nyilatkozta Andreas Scheuer közlekedési miniszter.
A BMW ugyanakkor elzárkózott az utólag feljavítás lehetőségétől és a Mercedest gyártó Daimler is inkább a becserélés mellett érvelt, akár 5 ezer euróig állja a csere költségeit. Így a kormány is végül a cserét ajánlja a fogyasztóknak.
A Volkswagen jóformán beleroppant a dízel csalás botrányba. 2015-ben Egyesült Államokban bukott le a német gyártó, kiderült, hogy a dízel autói sokkal több káros magasabb értékben bocsátanak ki károsanyagot, mint a megengedett határérték. A többi német autógyártó is érintett volt a csalásban. Azóta egyre több Európai nagyvárosból tiltják ki a szennyező kocsikat. Tegnap észak olaszországi tartományokból tiltották ki a hétköznapokon az Euro4-es dízelmotornál alacsonyabb besorolású autókat.