Májusig privatizálják Romániában a vasúttársaság áruszállító részlegét, év végéig stratégiai befektetőknek adják el a nemzeti légitársaság részvényeinek 20 százalékát, de több más állami óriásvállalat is részleges privatizáció előtt áll Romániában.
„Profi menedzsereket kell kinevezni az állami vállalatok élére – közölte a Nemzetközi Valutaalap romániai küldöttségének vezetője. – Hangsúlyoznám: a cél az, hogy ezek a cégek jobban működjenek. Nem lehet fenntartani olyan cégeket, amelyek kevés profitot termelnek vagy veszteségesek, mert nem járulnak hozzá a gazdasághoz és a munkahelyteremtéshez” – érvelt Erik de Vrijer Bukarestben.
Leépítésekre kell számítani
Victor Ponta miniszterelnök elismerte, a magánkézbe kerülő vállalatoknál várhatóan leépítésekre is számítani kell. A lakosság terhei a fizetős egészségügyi rendszerre való lassú áttéréssel is növekednek. Márciustól a kórház elhagyásakor kell egyszeri 660 forintnak megfelelő illetéket fizetni a beutaltaknak, de a vizitdíj bevezetését is tervezik. A lakossági gázár évente mintegy 10 százalékkal emelkedik.
„Az energiaárak most sem alacsonyak egy átlagos romániai lakos pénztárcájához viszonyítva, egyértelmű, hogy népszerűtlenséget vált ki a lakosság körében – fogalmazott Cristian Pantazi gazdasági szakértő. – Az előző kormányok halogatták a gázáremelést, de azzal, hogy Románia belépett az Európai Unióba, vállalta, hogy alkalmazkodik a szabad, közös piac követelményeihez” – tette hozzá a szakember.
A szakértő szerint a román kormányok a vitatható megszorítópolitika ellenére azért működnek együtt folyamatosan a valutaalappal, mert a külföldi befektetők felé ez a legbiztosabb jelzés: nincs pénzügyi instabilitás Romániában. Az IMF kérésére elfogadott megszorításokkal és új adókkal a költségvetési hiánycél elszabadulását előznék meg. Victor Ponta kormányfő máris bejelentette, júniusban új megállapodást kötnének, amit a pénzintézet a jelenlegi vállalások teljesítésétől tett függővé.