A brit egészségügyi miniszter, Matt Hancock által közzétett négyoldalas helyzetértékelés elsősorban a gyógyszerellátás szempontjából vizsgálja a megállapodás nélküli brexit potenciális hatásait az áruforgalomra, de általános érvényű megállapításokat is tesz.
Hancock szerint nem lehet pontosan tudni, hogy az EU-ban maradó tagországok milyen határellenőrzési intézkedéseket tennének a brexitmegállapodás életbe léptetésének elmaradása esetén. A brit kormány hatásvizsgálatai azonban azt mutatják, hogy a lehetséges ellenőrzési intézkedések a két legforgalmasabb kikötő, a délkelet-angliai Dover és Folkestone működését érinthetnék a legnagyobb mértékben, és az ebből eredő fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák e két kikötő kapacitásait.
A brit egészségügyi miniszter feljegyzése szerint a brit kormánynak nincs befolyása arra, hogy az egyes EU-tagországok milyen ellenőrzést vezetnek be külső uniós határaikon. Hangsúlyozza ugyanakkor: az Európai Bizottság világosan kifejezésre juttatta, hogy megállapodás nélküli brexit esetén teljes körűen életbe léptetné az Egyesült Királyság és az unió közötti személy- és áruforgalomban azokat az ellenőrzéseket, amelyeket külső országokkal szemben alkalmaz. „Az ő döntésük, hogy ez megtörténik-e, nem a miénk” – áll Hancock közleményében.
Az egészségügyi tárca vezetője szerint a brit kormány tudatában van annak, hogy a gyógyszerellátás biztosítása életfontosságú, és azon dolgozik, hogy legyen elégséges kompkikötői kapacitás az egészségügyi termékek bejuttatására.
Hancock szerint a kormány döntött arról is, hogy az alternatív útvonalakon elsőbbséget biztosít a gyógyszeripari áruknak, garantálandó, hogy a gyógyszerbehozatal a kilépés jövő márciusban esedékes időpontja után is fennakadások nélkül folytatódhasson.
Az esetleges megállapodás nélküli brexit kikötői hatásaival már korábban is foglalkozott a brit kormány.
Chris Grayling közlekedési miniszter az egyik minapi kabinetülésen felvetette azt a lehetőséget, hogy a kormány hajókat vagy hajóteret bérelne, annak érdekében, hogy a Dover és Calais közötti szűk keresztmetszetet kikerülve más kikötőkön keresztül juttassa el Nagy-Britanniába az alapvető ellátási cikkeket.
A héten a Bank of England kormányzója is arra hívta fel a figyelmet, hogy felfordulást okozhat a brit kikötők forgalmában, ha Nagy-Britannia szabályozatlan körülmények közepette lép ki az Európai Unióból.
Mark Carney, aki a brit jegybank több más magas beosztású tisztviselőjével együtt a londoni alsóház pénzügyi bizottságának meghallgatásán vett részt e hét elején, kijelentette: a brit kikötők nincsenek felkészülve egy olyan forgatókönyvre, amelynek alapján nem sikerül életbe léptetni a Brexit feltételeiről szóló megállapodást.
Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.
A patinás Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.