A kontinensen évente 400 ezren halnak meg a légszennyezés miatt. Az Európai Unió országainak környezetvédelemért felelős miniszterei hosszú, éjszakába nyúló luxemburgi tanácskozása után született döntés arról, hogy az új autóknál 2030-ra 35 százalékkal le kell szorítani az üvegházhatású gázok kibocsátását a 2021-re előirányzott értékekhez képest.
Az Európai Parlament tagállamai – köztük Németország – csak 10 százalékkal szerette volna csökkenteni az éghajlat-változásért leginkább felelősnek tartott gáz mértékét.
A világ vezető autógyártója a gazdaságát féltette egy nagyobb csökkentés miatt, mert az munkahelyeket sodort volna veszélybe.
„A szövetségi kormány álláspontját képviselem, és ezt a 30 százalékos csökkentést fogom támogatni – mondta Svenja Schulze német környezetvédelmi miniszter. – Ez nem könnyű feladat egy nappal azután, hogy megjelent a klímajelentés, mert én azt szerettem volna, ha többet is teszünk.”
Franciaország a nagyobb strasbourgi célt támogatta. „Mindenki cselekvésre szólított fel a klímaszakértők legújabb jelentése után. Most lehetőségünk van megállapodni a lehető legbátrabb szén-dioxid-csökkentésről az autók esetében most és 2030 között" – nyilatkozta Francois De Rugy francia környezetvédelmi miniszter.
Végül az Unió soros osztrák elnöksége által beterjesztett javaslatra 20 ország szavazott igennel, négy nemmel, négy pedig tartózkodott. Hollandia és Írország ennél merészebb döntéssel lett volna elégedett.
Az Európai Bizottság klímavédelmi biztosa üdvözölte az ENSZ következő, lengyelországi klímakonferenciája előtt meghozott döntést.
„Nagyon nehéz tárgyalást folytattunk, nemcsak az autók és kisteherautók szén-dioxid csökkentésének mértékével kapcsolatban, hanem a tanács COP 24 következtetéseiről is – véli Miguel Arias Cañete klímavédelmi biztosa. – Ez azért nagyon fontos, mert így világos felhatalmazásunk van arra, milyen feltételekről tárgyaljunk, az Európai Uniónak mit kell elérni decemberben Katowicében.”
Az elfogadott tervezet szerint más szabályozás vonatkozna azon államokra, ahol az uniós átlag 60 százalékánál kevesebb környezetbarát kocsit adnak el. A hivatalos adatok szerint Európában mindössze 0,1 százalék volt az elektromos autók aránya 2015-ben, a hibrideké pedig 0,4 százalék.