Már javában folyik az Északi Áramlat 2 nevű csővezeték-hálózat építése, több helyszínen is. Az Oroszországból induló vezetékkel megduplázódhatna az eredeti Északi Áramlaton keresztül Európába érkező orosz földgáz mennyisége.
Az Egyesült Államok viszont attól tart, hogy ezzel Moszkva politikai befolyása is megnő a kontinensen. Donald Trump emiatt már a tavaly nyári NATO-csúcson is élesen bírálta az EU részéről a projektet irányító németeket.
„Németország, ahogy én látom, Oroszország túsza, az energiájának a nagy részét onnan kapja. Szóval meg kéne védenünk Németországot, de ők Oroszországtól kapják az energiájukat. Ezt magyarázza meg valaki. De hát ezt nem lehet” – jelentette ki az amerikai elnök.
Berlin azonban a végsőkig kitart az Északi Áramlat 2 mellett. Angela Merkel kancellár a legutóbb a pozsonyi V4-es találkozón cáfolta Donald Trump szavait. „Függővé válunk-e Oroszországtól emiatt a második csővezeték miatt? Én azt mondom, hogy nem, ha közben arra törekszünk, hogy más forrásokra is támaszkodjunk. Vagyis gázügyben nem akarunk egyoldalúan csak Oroszországtól függeni. Oroszország már a hidegháború idején is gázforrás volt, és ez továbbra is így lesz” – fogalmazott német kancellár.
De nemcsak Washingtont aggasztja az új orosz csővezeték-hálózat. Számos európai ország tart attól, hogy ha az Északi Áramlat 2 megépül, Moszkva egyszerűen elzárja a csapokat a hosszú távon EU- és NATO-tagságra törekvő Ukrajna felé.
Az Európai Bizottság módosítaná a vonatkozó uniós törvényeket, így az EU-n kívüli félre is a szigorúbb uniós szabályok vonatkoznának, vagyis például nem építhetné ugyanaz a csővezetéket, aki a benne érkező földgázt szolgáltatja. Jelen esetben mindkettő a Gazprom.
Franciaország csütörtökön váratlanul támogatásáról biztosította a Bizottság tervét, de péntekre sikerült mindenkinek megfelelő, kompromisszumos megoldást találni. „A, és ez azért volt lehetséges, mert Németország és Franciaország szorosan együttműködött” – közölte Merkel.
Kiszivárgott értesülések szerint mindez azt jelenti, hogy valóban keményebb lesz az uniós kontroll, de az Északi Áramlat 2 építése ettől még nem kerül veszélybe.