Hszi Csin-ping, Kína elnöke hivatalosan átadta a világ leghosszabb, tengert átszelő hídját. A megnyitón több százan vettek részt. A húszmilliárdos beruházás összeköti Kínát, Hongkong félautonóm területeit és Makaót. A három metropolisz közötti utazási idő így egy órára csökken.
Az 55 km hosszú híd 9 év alatt épült fel, és kulcsfontosságú eleme Kína nagyratörő tervének, mely 56 500 négyzetkilométernyi területet akar összekötni sztrádák, hidak és vasutak révén.
„Ebbe tizenegy város is beletartozik, ami hatvannyolc millió ember életét befolyásolja. Ezek az építkezések nem csupán az utazási távolságot csökkentik városaink között, hanem biztos és kedvező alapkövét fekteti le nagy volumenű regionális tervünknek” – mondta Carrie Lam, Hongkong politikai vezetője.
A hidat úgy építették, hogy nagy erejű földrengéseknek, tájfunoknak és teherszállító hajók ütközésének is ellenálljon. A szerkezet 400 ezer tonna acélból készült, ami 4,5-szöröse a San Francisco városában található Golden Gate hídnak.
„Szeretetté és közkedveltté kell tennünk ezt a hidat. Ragaszkodnunk kell az emberközpontú szemléletünkhöz, amikor üzemeltetjük a hidat, fent kell tartani azt a kölcsönös tiszteletet és bizalmat, ami az építkezések során kialakult köztünk” – mondta Han Zheng, Kína alelnöke.
A hídépítést sok kritika érte: többen az építkezés csúszása, a költségek emelkedése, és az építés során felmerülő korrupciógyanús esetek miatt bírálták a projektet. A hétmilliós lakosú volt brit gyarmaton, Hongkongban sokan Peking trójai falovának nevezték a beruházást, mivel tartanak a túl erőteljes integrációtól a Kínai Népköztársasággal: szívesebben őriznék meg különleges szerepüket és helyzetüket.
(Kezdőkép: www.apnews.com)