Sztrájkoló Airbus alkalmazottak ezrei vonultak a cég toulouse-i központjához, hogy tiltakozzanak a bejelentett elbocsátások ellen. A szakszervezetek nem tagadják, hogy a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került cégnek költséget kell csökkentenie, még az elbocsátásokat is elfogadják, mindössze annak mértékével nem értenek egyet.
A mi részünkről túlzónak tartjuk a bejelentett elbocsátási tervet. A foglalkoztatási válság ősszel ér a csúcsra, ezért mindenkinek felelősen kell viselkednie. Az Airnbusnak ráadásul a többi vállalkozásnál is nagyobb felelősséget kell mutatnia, hiszen abban az állam is tulajdonnal bír
- közölte a tiltakozást szervező szakszervezet egyik vezetője.
A tervek alapján az európai repülőgépgyártó konzorcium alkalmazottai 11%-tól, vagyis 15 ezer embertől válik meg. Ez 5,100 német, 5 000 francia, 1,700 angol, és 900 spanyol munkavállalót érint, a kisebb beszállító üzemekben pedig további 1,300 amerikai, kanadai és kínai alkalmazott veszíti el a munkáját. A cégvezetés azzal indokolja a drasztikus leépítést, hogy a koronavírus-járvány tavasszal lenullázta a polgári légiforgalmat, de az utasszám még a nyári szezonban, sőt éveken át sem fogja elérni a korábbi évek átlagát. A légitársaságok számos rendelést mondtak le, a csökkenés 40%-os.
Az Airbus már le is számolt az egyik presztízsprojektjével; végérvényesen leállítja a kétszintes, négyhajtóműves, széles törzsű utasszállító repülőgépének, az A380-asnak a gyártását. A típust fokozatosan állítják le a légitársaságok; az Air France érzelmes búcsút vett a drágán üzemeltethető óriástól annak utolsó menetrend szerinti repülése után.
A British Airways-nél sem jósolnak nagy jövőt ennek a géptípusnak. A 12 darabos flottából 11 gépet a franciaországi Chateauroux repülőtéren tárolnak.
Az Airbus örök vetélytársa még rosszabb helyzetben van. A Boeing-tól is megrendeléseket mondtak vissza a koronavírus-járvány miatt, de már előtte is lejtmenetben volt az amerikai cég a 737 Max típusú gépének indonéziai és etiópiai katasztrófája miatt. A balesetek vizsgálata során konstrukciós hibákra derült fény, ami miatt az összes ilyen gépet a Földre parancsolták, és megkezdték a típus szoftverének teljes újraírását. A Boeing egyelőre még a tesztrepüléseket végzi az új szoftverrel ellátott típussal, újbóli engedélyezésének időpontja azonban megjósolhatatlan.
HírTV