A Mercedes biztosan nem kap dicséretet
2015. augusztus 4., kedd 21:20, frissítve: szerda 15:25
„A TEVA, azt gondolom, hogy példa lehet valamennyi itt működő multinacionális cég számára: a vállalat egyetlen forint profitot sem vitt ki az országból, mindent visszaforgatott a hazai gyártásba és kutatás-fejlesztésbe” – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.
A francia gyógyszercéggel ellentétben a Mercedes biztosan nem kap dicséretet a nemzetgazdasági minisztertől, miután kiderült: a német cég – amely összességében 30 milliárd forintos állami támogatást kapott – egyetlen forintot sem fektetett be Magyarországon az itt megtermelt csaknem 20 milliárd forintos haszonból.
Burány Sándor szerint a saját pénzével mindenki azt csinál, amit akar. „A magyar kormánynak természetesen az az érdeke, hogy a Mercedes a saját pénzét Magyarországon fektesse be és költse el. Ezt azonban nem lehet előírni. Olyan gazdaságpolitikát kell folytatni, hogy ez a befektetőnek megérje. Jelenleg ezt a gazdaságpolitikát nem látjuk” – fogalmazott az MSZP-s országgyűlési képviselő.
A szocialista politikus szerint a kormány és a Mercedes közötti stratégia partneri megállapodásban lehetett volna szabályozni a profit kérdését. Ezt még 2012-ben írták alá. „A németek tőkét hoznak Magyarországra, részt vesznek még a szakképzésben is, a magyar gazdaság humán tőkéjét emelik, és ezzel lehetőséget biztosítanak, hogy Magyarország a világ legmagasabb technológiai színvonalára jusson” – nyilatkozta Orbán Viktor miniszterelnök.
A cég azonban a németországi bérek töredékét fizeti magyar munkavállalóinak. Az itt készült kocsik alkatrészeinek pedig mindössze 9 százalékát készítik magyar beszállítók, míg az esztergomi Suzukik esetében ez az arány 60 százalék. Bár korábban a kormánypárt bírálta a profitjukat külföldre vivő multikat, a Fidesz szóvivője most természetesnek nevezte, hogy a Mercedes is azért jött Magyarországra, hogy profitot termeljen.
„Egy olyan vállalatról beszélünk, amelyik nagyon nagy beruházást hajtott végre Magyarországon. A teljes beruházás összege nagyjából egy milliárd euró volt, tehát átszámolva 300 milliárd forint, valamint azt is fontos megjegyezni ezzel kapcsolatban, hogy több mint 4000 ember dolgozik ebben a gyárban” – nyilatkozta Tuzson Bence.
Az LMP frakcióvezetője többször is bírálta a nagy multicégek megjelenését, legutóbb a Bálványosi Szabadegyetemen. „Az ország bizonyos pontjain összejöttek ilyen összeszerelő üzemek, miközben ott vannak azok a depressziós, válság sújtotta régiók, ahol gyakorlatilag fű nem terem jó húsz éve. Ez a gazdasági szerkezet azt is jelenti, hogy gyakorlatilag az Audi vagy a Mercedes központjából bizony egy-egy ilyen joystickkal a magyar GDP-t viszonylag könnyen lehet tologatni, adott esetben recesszióba fordítani” – hangsúlyozta Schiffer András.
A Fidesz szóvivője azonban leszögezte: nem tervezik a céggel kötött megállapodások felülvizsgálatát.
Forrás: Hír TV