2024. 05. 27. Hétfő Hella napja
Jelenleg a TV-ben:

Komment

Következik:

Napindító 07:30

A Mercedes biztosan nem kap dicséretet

2015. augusztus 4., kedd 21:20, frissítve: szerda 15:25

Az utolsó fillérig kivitte az országból 20 milliárd forintos profitját a kecskeméti Mercedes-gyár – derítette ki a Világgazdaság című lap. A gyárat 2012-ben adták át, a kormány 30 milliárd forinttal támogatta a beruházást. A cég jelenleg négyezer embernek ad munkát, magyar beszállítóinak aránya azonban mindössze 9 százalék. A szocialisták szerint a saját pénzével mindenki azt csinál, amit akar. A lépés a Fideszben sem kavart vihart, a párt szóvivője szerint nincs szükség a szabályok módosítására. Az LMP frakcióvezetője azonban már korábban is úgy fogalmazott: Magyarország összeszerelő műhellyé alacsonyodik.

„A TEVA, azt gondolom, hogy példa lehet valamennyi itt működő multinacionális cég számára: a vállalat egyetlen forint profitot sem vitt ki az országból, mindent visszaforgatott a hazai gyártásba és kutatás-fejlesztésbe” – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.

A francia gyógyszercéggel ellentétben a Mercedes biztosan nem kap dicséretet a nemzetgazdasági minisztertől, miután kiderült: a német cég – amely összességében 30 milliárd forintos állami támogatást kapott – egyetlen forintot sem fektetett be Magyarországon az itt megtermelt csaknem 20 milliárd forintos haszonból.



Burány Sándor szerint a saját pénzével mindenki azt csinál, amit akar. „A magyar kormánynak természetesen az az érdeke, hogy a Mercedes a saját pénzét Magyarországon fektesse be és költse el. Ezt azonban nem lehet előírni. Olyan gazdaságpolitikát kell folytatni, hogy ez a befektetőnek megérje. Jelenleg ezt a gazdaságpolitikát nem látjuk” – fogalmazott az MSZP-s országgyűlési képviselő.

A szocialista politikus szerint a kormány és a Mercedes közötti stratégia partneri megállapodásban lehetett volna szabályozni a profit kérdését. Ezt még 2012-ben írták alá. „A németek tőkét hoznak Magyarországra, részt vesznek még a szakképzésben is, a magyar gazdaság humán tőkéjét emelik, és ezzel lehetőséget biztosítanak, hogy Magyarország a világ legmagasabb technológiai színvonalára jusson” – nyilatkozta Orbán Viktor miniszterelnök.

A cég azonban a németországi bérek töredékét fizeti magyar munkavállalóinak. Az itt készült kocsik alkatrészeinek pedig mindössze 9 százalékát készítik magyar beszállítók, míg az esztergomi Suzukik esetében ez az arány 60 százalék. Bár korábban a kormánypárt bírálta a profitjukat külföldre vivő multikat, a Fidesz szóvivője most természetesnek nevezte, hogy a Mercedes is azért jött Magyarországra, hogy profitot termeljen.

„Egy olyan vállalatról beszélünk, amelyik nagyon nagy beruházást hajtott végre Magyarországon. A teljes beruházás összege nagyjából egy milliárd euró volt, tehát átszámolva 300 milliárd forint, valamint azt is fontos megjegyezni ezzel kapcsolatban, hogy több mint 4000 ember dolgozik ebben a gyárban” – nyilatkozta Tuzson Bence.

Az LMP frakcióvezetője többször is bírálta a nagy multicégek megjelenését, legutóbb a Bálványosi Szabadegyetemen. „Az ország bizonyos pontjain összejöttek ilyen összeszerelő üzemek, miközben ott vannak azok a depressziós, válság sújtotta régiók, ahol gyakorlatilag fű nem terem jó húsz éve. Ez a gazdasági szerkezet azt is jelenti, hogy gyakorlatilag az Audi vagy a Mercedes központjából bizony egy-egy ilyen joystickkal a magyar GDP-t viszonylag könnyen lehet tologatni, adott esetben recesszióba fordítani” – hangsúlyozta Schiffer András.

A Fidesz szóvivője azonban leszögezte: nem tervezik a céggel kötött megállapodások felülvizsgálatát.

Forrás: Hír TV

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!