„Célunk az, hogy egy fair szolgáltatói magatartást kényszerítsünk ki a szolgáltatóktól” – nyilatkozta Windisch László MNB-alelnök. Ezért szabott ki bírságot 35 pénzintézetre a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Stabilitási Tanácsa. Bebizonyosodott ugyanis, hogy a bankok jogszerűtlenül emelték meg az ügyfeleik díjait és költségeit.
„A jogsértő magatartás folytatásától a szolgáltatót a Pénzügyi Stabilitási Tanács döntése eltiltotta. És minden esetben fogyasztóvédelmi bírság kiszabására is sor került. 33 ügyben emellett a jogosulatlanul beszedett díjak visszafizetésére is kötelezzük a pénzügyi szolgáltatókat. Összességében ebben a 35 esetben közel 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtunk ki” – fejtette ki az MNB fogyasztóvédelmi alelnöke.
Windisch László elmondta, hogy az MNB megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-áig vissza kell fizetni az ügyfeleknek. A jogsértések több százezer számlatulajdonost érintenek, a becslések szerint összesen 10 milliárd forintnyi visszatérítendő összegről van szó.
„Tipikus jogsértés volt, hogy kevesebb mint 2 hónap telt el az emelés közzététele és a hatálybalépés között. Találkoztunk olyan esettel is, amikor téves tájékoztatás történt, tehát a meghirdetettől eltérő díjat, költséget számított fel a pénzügyi intézmény. Nagyon sok esetben találkoztunk az új díj bevezetésével” – mondta el Freisleben Vilmos, az MNB fogyasztóvédelmi igazgatója.
A megbüntetett bankok között van az OTP, a Raiffeisen, az Erste, a CIB és az MKB is, valamint húsz takarékszövetkezet.