2024. 11. 22. Péntek Cecília napja
Jelenleg a TV-ben:

Paláver

Következik:

Hírek 17:00

Gazdaság

Tesco-búcsú a lengyelektől?

Veszteségei miatt a boltbezárások után megválhat teljes lengyelországi üzletágától a Tesco áruházlánc, hamarosan sor kerülhet az ügylet véglegesítésére — értesült a Magyar Nemzet londoni forrásból. A vevő az a lengyel piacra tavaly belépett, ugyancsak brit kötődésű Dealz nevű diszkontlánc lehet, amely rohamtempóban terjeszkedik a közép-európai piacon. A lapot a cég arról tájékoztatta: a Tesco Europe csoport részeként a lengyel változások nem érintik a magyarországi áruházakat és a vásárlókat.

  • Tesco-búcsú a lengyelektől?

Ismét napirendre került a tulajdonoscsere a Tesco áruházláncnál: az anyavállalat központjában befektetői döntés születhetett arról, hogy a diszkontok térhódítása miatt globálisan piaci hátrányba került kereskedelmi multi megválik a közép-európai Tesco Europe csoport veszteséges lengyelországi üzletágától, ahol nemrégiben újabb négy hipermarketet és egy nagykereskedelmi központot zártak be.

A Magyar Nemzet londoni forrásokból úgy értesült: ezzel várhatóan kivonul a Tesco Lengyelországból, a befektetők friss döntése szerint hamarosan megköthetik a szerződést a négytagú közép-európai régiós csoport jövedelmezőségét rontó piacon.

A vevő az a Lengyelországban tavaly óta gyors ütemben terjeszkedő, Dealz elnevezésű diszkontlánc lehet, amely tagja a szintén Nagy-Britanniában, 1990-ben alapított, összesen közel ezer egységet jegyző Poundland hálózatnak. A magyar piacon kevésbé ismert lánc a weboldala szerint „az Egyesült Királyság egyik legnagyobb árengedmény- és értékkereskedője”.

A Poundland előbb a brit, majd a külföldi piacain azzal vált a helyiek kedvencévé, hogy több ezer terméket kínál 1 vagy 2 fontért, ami számos márkásabb árucikk esetén is kedvezőbb árat, állandó akciókat jelent a többi kereskedő kínálatához képest. Idehaza a köznyelvben a „100 forintos bolt” néven ismertté és népszerűvé vált koncepcióhoz hasonló az üzletpolitikájuk.

A lengyel kivonulás a magyarországi üzletág számára amiatt lehet érdekes, miután a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában működő két másik visegrádi piaccal együtt négyen alkotják a Tesco Europe közép-európai csoportot, amelyet egyébként az anyavállalatnál jól jövedelmező leányok társaságaként tartanak számon, leszámítva a lengyelországi vonalat.

A Magyar Nemzet megkereste a Tesco-Globál Áruházak Zrt.-t, amely azt közölte: a lengyelországi boltokat érintő döntések célja, hogy az üzletág teljesítményét javítsák, ezáltal közelítsék a másik három közép-európai piac eredményéhez.

– A döntések lengyelspecifikusak és a sajátos lengyel piaci körülményekre reflektálnak. A lengyelországi döntések nincsenek hatással a cseh, szlovák és magyar üzletágunk működésére vagy a magyar vásárlókra – szögezte le az áruházlánc. Kiemelték: a Tesco elkötelezett aziránt, hogy folytassa magyar üzletágának fejlesztését, illetve befektetéseit a hálózat modernizálásába a korábban lapunkban bejelentett stratégiával összhangban.

Matt Simister, a Tesco Europe vezérigazgatója a Magyar Nemzetnek a adott interjúban a nyáron úgy fogalmazott: a cseh, a szlovák és a magyar piacon nagyon erős és nyereséges működésű áruházaik vannak.

Míg Magyarországon a Tesco piaci részesedése több mint 15 százalékos a kiskereskedelemből, vagyis az összes szereplő közül a legnagyobb, a lengyel vonalon mindössze 4 százalékban vannak jelen, pedig a verseny a többi országhoz képest erősebb, mert arányaiban jóval több a vásárló és a kereskedő. A teljesen más piaci logika alapján működő Lengyelországban emiatt drasztikus üzletbezárásokra kényszerültek az elmúlt hónapok során – vázolta.

Itthon újjáépít a Tesco. A magyar kiskereskedelemben is – akárcsak Nagy- Britanniában – az Aldi és a Lidl áruházláncok térhódításával felismerték, hogy a vásárlók egyre inkább a diszkontjellegű üzleteket keresik, és már nincs akkora igény az óriási hipermarketekre a városok szélén.

Matt Simister erről azt mondta, hogy itthon a hiperek átalakításával járó új stratégiá­juk szerint a tízezer négyzetméternél nagyobb áruházakban optimalizálják a saját eladóteret, a kínálat minőségi irányba koncentrálódik, és ismert márkák jelennek meg bérlőként a bevásárlóközponttá váló épületekben.

Az is fontos a lengyelországi események tükrében, hogy a Magyarországon 2015 óta zajló „diszkontosodás” eredményeként a 2017-es 0,9 százalékról mostanra 3 százalékra nőtt a cég nyereségessége, a forgalom pedig 77-ről 186 millió fontra emelkedett, ami kiemelkedő a többi leányvállalathoz képest.

Alátámasztja a vezérigazgató szavait, hogy a Tesco idén júniusban tartott éves részvényesi ülésén – amelyről a Reuters tudósított – felmerült a befektetők körében, hogy a csoport 2020 decemberéig továbbra is birtokolja-e a közép-európai tevékenységeket, köztük a magyarországit is.

John Allan, a multinacionális óriásvállalat vezetője akkor úgy fogalmazott: „Nagyon valószínű. Soha nem mondtam azt, hogy soha, mert a dolgok változhatnak, de jelenleg nincs olyan tervünk, amelyet az igazgatóság megvitatott vagy jóváhagyott volna a kilépéshez Közép-Európából.” A Londonban tartott ülésen megerősítette, hogy a Tesco lengyelországi problémái ellenére a három másik országban – Magyarországon, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiá­ban – piacvezető vagy tartja eddigi pozícióját, és a tervek szerint folytatja a beruházásokat.

Magyar Nemzet

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

Komoly fejlődés tapasztalható a magyar-kazah gazdasági kapcsolatokban  + videó

Komoly fejlődés tapasztalható a magyar-kazah gazdasági kapcsolatokban + videó

"Magyarország és Kazahsztán együttműködése egyértelmű sikertörténet, és most ennek az együttműködésnek egy ugrásszerű növekedése előtt állunk, hiszen hosszú előkészítő munkát követően több jelentős magyar vállalat is komoly beruházásokat fog végrehajtani Kazahsztánban." Így fogalmazott Szijjártó Péter.
@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!