Az MTI-nek hétfőn eljuttatott közleményben azt írták, fontos lenne, hogy a vásárlók keressék a magyar termékeket, a hazai feldolgozók kínálatából válasszanak. Ugyancsak szükség lenne a sajtimport keretek közé szorítására, hiszen
az időnként mélyen a valós előállítási költség alatti áron érkező félkemény sajtok súlyos kárt okoznak a magyar tejiparnak
- jegyezték meg. Hozzátették, hogy az infláció és a korábban érvényben lévő árstop miatt megváltoztak a vásárlói preferenciák, a fogyasztói döntések középpontjában ismét a termékek ára áll,
a vásárlók az olcsóbb termékeket keresik.
A kedvezőtlen piaci helyzet miatt az elmúlt két évben a tejtermelő telepek 8, a tejtermelő tehénállomány 5 százaléka veszett el, és további állománycsökkenésre kell számítani.
Azt írják: augusztusban folytatódott a nyerstej felvásárlási árának csökkenése, a 151,47 forintos kilogrammonkénti ár 32 százalékkal alacsonyabb az év elejinél és 17 százalékkal az egy évvel ezelőttinél. Hangsúlyozták: az áresés nemcsak Magyarországra jellemző.
Az év eleje óta az egész Európai Unióban csökken a nyerstej felvásárlási ára.
Ennek oka a tejfelesleg, valamint a visszaeső lakossági fogyasztás. Az uniós nyerstejárak csökkenése miatt 2023 első hét hónapjában szinte valamennyi főbb tejtermék exportja erősödött az európai országokban.
A belföldi eladások csökkenésével párhuzamosan
4000 tonnával (+11,3 százalék) nőtt a Magyarországra érkező külföldi félkemény sajt mennyisége.
Hasonló a helyzet a dobozos tejek piacán is, az első fél évben ugyan jóval alacsonyabb bázisról, de csaknem a duplájára emelkedett nagykereskedői import - jelezték.
A közlemény szerint az uniós tejárak csökkenése, valamint a beáramló import miatt
a hazai feldolgozók egyre alacsonyabb áron tudják értékesíteni termékeiket.
A főbb tejtermékek átadási ára az év eleje óta csökken: január óta 36 százalékkal esett vissza a trappista sajt, 34 százalékkal a vaj és 16 százalékkal a túró feldolgozói átadási ára. Az 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT tej átadási ára 29 százalékkal, míg a korábban hatósági áras 2,8 százalékos UHT tejé 26 százalékkal esett.
Ezzel együtt a fogyasztói árak is mérséklődtek, de az alacsonyabb árak ellenére egyelőre nem állt meg a kereslet csökkenése. Az első nyolc hónapban vajból 12, tejfölből 7, vajkrémből 17, tehéntúróból pedig 12 százalékkal kevesebb terméket tudtak eladni belföldön a hazai feldolgozók. Egyedül a tejből nőtt a kereslet: a korábban hatósági áras 2,8 százalékos UHT tejek népszerűségének köszönhetően a tejeladás tavalyi bővülése után (+2,5 százalék) idén is több tej fogy - ismertették.
Borítókép: Shutterstock