Több százan követelték az elnök lemondását Haiti fővárosában a magas benzinárak miatt. A demonstrálók a rendőrökkel is összecsaptak. „Három éve ugyanazt kérjük. Martelly elnök hagyja el az országot és csökkentsék az üzemanyagok árát” – mondta egy tüntető. Hétfőn a buszvezetők sztrájkoltak az üzemanyagárak ellen. A karibi országban egy gallon, vagyis négy liter benzin egy napi átlagkereset, azaz 4 dollár 30 cent (átszámítva majdnem 1200 forint), és a gázolaj sem sokkal olcsóbb.
Peruban bennszülöttek foglaltak el 14 olajkutat és elbarikádozták magukat az argentin tulajdonú Pluspetrol olajmezőinél. A latin-amerikai országban a tiltakozás január vége óta tart, eddig 3100 hordónyi termeléskiesést okozott. Az indiánok kártérítést követelnek földjük szennyezésére és jogtalan használatára hivatkozva. A Pluspetrol kitermelőhelye az Amazonas esőerdeiben található. 15-17 ezer hordó olajat termelnek ki naponta, ez negyede a teljes perui kitermelésnek.
Közben a zuhanó olajárak hatására újabb cég került nehéz helyzetbe. A British Petrol profitja 20 százalékkal csökkent tavaly az utolsó negyedévben. Ez 6 milliárd dolláros megszorítást eredményez a vállalatnál. „Határt kell szabni a kiadásoknak, nagyon alaposnak kell lenni a jövőbeni tőkeemeléseknél, és hozzá kell szokni a sokkal alacsonyabb olajárakhoz az elkövetkező 18 hónapban vagy két évben” – véli Michael Hewson, a CMC Markets vezető elemzője.
Az olajipar amúgy is pesszimista a 2015-ös kilátások szempontjából. „Úgy hiszem, hogy ez az áresés az olaj- és a gáztöbbletből adódik. Ez szokatlan, mert a korábbi esések a pénzügyi válságok hatásaira keletkeztek. De a valóság az, hogy a vállalatoknak rövid idejük van profitot termelni, és ha az olajárak alacsonyak, akkor költséget kell csökkenteniük, még akkor is, ha mindenki tudja, hogy az olaj és gáz, az hosszú távú terület” – mondja Hari Vamadevan, a DNV alelnöke.
Az alacsony olajáraknak leginkább az olajipari beruházások látják kárát, vagyis ez az, amiről a cégek elsőként mondanak le a költségcsökkentés érdekében.