Az M5-ös autópálya bevezető szakaszán eddig az M0-s csomópontig kellett csak fizetni, januártól már a Budapest belterületet jelző tábláig. Így például ha valaki Gyálról az M5-ösön keresztül akar a fővárosba jutni, annak mindenképp matricát kell vennie – erre a körülbelül 8 kilométeres szakaszra, de a Pestszentlőrinc és Soroksár határán lévő bevásárlóközpontokból érkezőkre is ez vonatkozik.
„A belterület táblától nem fizetős Budapesten, hiszen a belterület táblától kezdődően minden gyorsforgalmi út főúttá alakul át, tehát nem terheli fizetési kötelezettség. Van néhány száz méter, van, ahol több kilométer is, amely a közigazgatási terület és tábla, illetve a belterület tábla között van. Ezek a szakaszok fizetősek” – mondta el Tasó László infrastrukturális államtitkár.
Az államtitkár szerint azonban a megyei matricás rendszer bevezetésével a legtöbben jól járnak majd, hiszen nem kell megvenniük az éves matricát – 43 ezer forintért.
„A megyei matrica abban is segítséget nyújt, hogy 5000 forintért egy évben, átszámolva 400 forintért egy hónapban, ha munkanapra bontjuk le, akkor 20 forintért naponta egy megyének az összes gyorsforgalmi kapcsolatát és minden útját is lehessen használni” – fejtette ki.
A tervezet még puhulhat, az új rendszerről a szerdai kormányülésen is tárgyal a kormány.
„A belterületi bevezető utak nem minősülnek autópályának, ezért azok továbbra is díjmentesek maradnak – azt javasoljuk a kormánynak ma délután, hogy a Megyeri hidat vegye ki ebből a díjassá tételből” – mondta el Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára.
A tervet a budaörsi képviselő-testület ellenzi – a szerdai ülésen tiltakozónyilatkozatot fogadtak el. Gyálon pedig csütörtökön egyeztetnek az elővárosok polgármesterei. Az Együtt soroksári és csepeli országgyűlési képviselője a háttértanulmányokat akarta kikérni a fejlesztési minisztériumtól. Ő attól tart, hogy az M0-s fizetőssé tételével a peremkerületekre zúdul a forgalom.
„Én még kutatóként foglalkoztam az elővárosi közlekedési rendszerrel. Az én kutatásaim alapján nagyjából az jött ki, hogy mintegy 250 ezer személygépjármű közlekedik naponta az elővárosokból be Budapestre, értelemszerűen ennek a 250 ezer személygépjármű-tulajdonosnak fizetni kell akkor, ha be szeretne jönni” – mondta el Szabó Szabolcs.
A minisztérium közleménye szerint a politikus írásban feltett kérdéseire január 6-ig válaszolnak majd. A rendszert januárban vezetik be, de lesz egy egy hónapos türelmi idő, ami alatt még nem büntetnek.
Mint arról korábban beszámoltunk: a Hír Televízió információi szerint nemcsak a Megyeri híd maradhat ingyenes, hanem a hídtól egészen az M3-as autópálya-csomópontig kiterjesztenék a díjmentes szakaszt.
Így tennének a szocik |
Országgyűlési határozati javaslat elfogadásával akadályozná meg az MSZP az útdíjfizetés kiterjesztését. A szocialisták szerint ingyenesnek kellene maradniuk azoknak a sztrádaszakaszoknak, amelyek ma is azok. |