2024. 11. 22. Péntek Cecília napja
Jelenleg a TV-ben:

Vezércikk

Következik:

Komment 06:00

Gazdaság

Négy sávon roboghatunk Itália felé

A fejlesztéseknek köszönhetően több fontos nemzetközi gyorsforgalmi útvonal bővül vagy létesül hazánkban Dél-Európa és a Balkán felé. December közepén átadják az M70-est, a balatoni sztráda Szlovénia felé vezető ágát, és jó ütemben épül az M44-es, amely az erdélyi Nagyszalonta felé kínál majd négysávos kapcsolatot.

  • Négy sávon roboghatunk Itália felé

Míg korábban az M1-es autópálya jelentette a kapcsolatot számunkra a nyugati országok felé, jelentősen változott a helyzet, amióta Szlovéniában elkészült Pince és Koper között az autópálya, amelyen – az M7-esen át – a legrövidebb úton juthatnak el a magyar utasok és áruk az olasz tengerpartra és a tengeri kikötőkhöz.

Ennek az útvonalnak van egy szakasza, sajnos éppen Magyarországon, amely mintegy tíz kilométeren át szembeforgalmú, vagyis kétszer egy sávos. A nagy teherautó-forgalmat bonyolító útvonal emiatt kiemelten balesetveszélyes, szerencsére már nem sokáig. December közepén ugyanis befejezik az M70-es autópálya építését a szlovén–magyar határig, eközben megkezdték a Zalaegerszeg-Rédics–Lendva vasútvonal hazai szakaszának tervezését is – jelentette be a miniszterelnök október végén. Orbán Viktor akkor beszélt erről, amikor a szlovén kormányfőt látta vendégül. Az építkezés befejezésével kétszer két sávos utat adnak át a forgalomnak.

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) azt közölte, hogy az év végére fejeződhet be a Letenye és Tornyiszentmiklós közötti M70-es autóút kétszer egysávos szakaszainak autópályává szélesítése. A beruházás tartalmazza a magyar–szlovén határon, Tornyiszentmiklósnál tervezett pihenőhely megnyitásához szükséges közművek, illetve létesítmények megépítését, továbbá a bal pályán meglévő kilenc híd összekötését a jobb pályán kialakítandó hídszerkezetekkel. A jobb oldali pályaszakasz kialakításával együtt a Mura folyó árvízvédelmi töltésszakaszának átépítését is elvégezte a kivitelező – közölte a minap a NIF.

De nemcsak Dél-Európa felé bővülnek a gyorsforgalmi kapcsolataink, hanem Erdély, valamint a Balkán felé is. Hatvanszázalékos készültségnél tart az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba közti, 17,6 kilométeres szakasza mintegy 41,4 milliárd forintból. A négysávos szakasz kivitelezése 2018 februárjában indult el, és átadására várhatóan a 2021. januári határidő előtt sor kerülhet.

Az összesen 95 kilométeresre tervezett M44-es gyorsforgalmi út 62 kilométeres szakaszát Kondoros és Tiszakürt között október elején már átadták. Jelenleg zajlik a Kecskeméthez közeli Tiszakürt–Lakitelek szakasz építése is, és még idén szeretnének eredményt hirdetni a Lakitelek–Szentkirály közti öt kilométeres szakaszra kiírt közbeszerzési pályázaton.

A Tiszakürt–Lakitelek szakaszt 2021 augusztusáig kell befejezni, a Szentkirályig tartó öt kilométer 2023-ra készülhet el. A projekt a NIF beruházásában teljes mértékben hazai forrásból valósul meg. A fejlesztéssel Békéscsaba bekapcsolódik a gyorsforgalmi úthálózatba, mellyel nő a régió versenyképessége, illetve biztonságosabbá és gyorsabbá válik az ország nyugati felének megközelítése. Emellett Békéscsaba csak néhány kilométerre esik a magyar–román határtól és az erdélyi Nagyszalontától.

A következő években várható, hogy jelentősen javul a volt Jugoszlávia és általában a Balkán megközelítése a magyar autós turisták és a fuvarozók számára. Ennek egyik első jele, hogy idén tavasszal átadták a Szerbiát észak–déli irányban átszelő autópálya utolsó szakaszát, így ezentúl gyorsabban lehet eljutni a görög tengerpartra.

Az autópálya utolsó, 26,3 kilométeres szakasza a dél-szerbiai, sziklás Grdelica-szoroson keresztül vezet, megépítése hat évet vett igénybe, és mintegy 450 millió euróba, 146,3 milliárd forintba került. A hazai M5-ös autópálya Horgosnál lép át Szerbiába, ahonnan az A1-es sztráda Belgrád és Nis érintésével visz a határra. Szerbia déli szomszédja, Észak-Macedónia tavaly fejezte be az országot átszelő autópálya kiépítését, Görögországban azonban még nem készült el a macedón határt Thesszalonikivel összekötő 60 kilométeres autópálya-szakasz.

Magyar Nemzet

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

Komoly fejlődés tapasztalható a magyar-kazah gazdasági kapcsolatokban  + videó

Komoly fejlődés tapasztalható a magyar-kazah gazdasági kapcsolatokban + videó

"Magyarország és Kazahsztán együttműködése egyértelmű sikertörténet, és most ennek az együttműködésnek egy ugrásszerű növekedése előtt állunk, hiszen hosszú előkészítő munkát követően több jelentős magyar vállalat is komoly beruházásokat fog végrehajtani Kazahsztánban." Így fogalmazott Szijjártó Péter.
@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!