Míg korábban az M1-es autópálya jelentette a kapcsolatot számunkra a nyugati országok felé, jelentősen változott a helyzet, amióta Szlovéniában elkészült Pince és Koper között az autópálya, amelyen – az M7-esen át – a legrövidebb úton juthatnak el a magyar utasok és áruk az olasz tengerpartra és a tengeri kikötőkhöz.
Ennek az útvonalnak van egy szakasza, sajnos éppen Magyarországon, amely mintegy tíz kilométeren át szembeforgalmú, vagyis kétszer egy sávos. A nagy teherautó-forgalmat bonyolító útvonal emiatt kiemelten balesetveszélyes, szerencsére már nem sokáig. December közepén ugyanis befejezik az M70-es autópálya építését a szlovén–magyar határig, eközben megkezdték a Zalaegerszeg-Rédics–Lendva vasútvonal hazai szakaszának tervezését is – jelentette be a miniszterelnök október végén. Orbán Viktor akkor beszélt erről, amikor a szlovén kormányfőt látta vendégül. Az építkezés befejezésével kétszer két sávos utat adnak át a forgalomnak.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) azt közölte, hogy az év végére fejeződhet be a Letenye és Tornyiszentmiklós közötti M70-es autóút kétszer egysávos szakaszainak autópályává szélesítése. A beruházás tartalmazza a magyar–szlovén határon, Tornyiszentmiklósnál tervezett pihenőhely megnyitásához szükséges közművek, illetve létesítmények megépítését, továbbá a bal pályán meglévő kilenc híd összekötését a jobb pályán kialakítandó hídszerkezetekkel. A jobb oldali pályaszakasz kialakításával együtt a Mura folyó árvízvédelmi töltésszakaszának átépítését is elvégezte a kivitelező – közölte a minap a NIF.
De nemcsak Dél-Európa felé bővülnek a gyorsforgalmi kapcsolataink, hanem Erdély, valamint a Balkán felé is. Hatvanszázalékos készültségnél tart az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba közti, 17,6 kilométeres szakasza mintegy 41,4 milliárd forintból. A négysávos szakasz kivitelezése 2018 februárjában indult el, és átadására várhatóan a 2021. januári határidő előtt sor kerülhet.
Az összesen 95 kilométeresre tervezett M44-es gyorsforgalmi út 62 kilométeres szakaszát Kondoros és Tiszakürt között október elején már átadták. Jelenleg zajlik a Kecskeméthez közeli Tiszakürt–Lakitelek szakasz építése is, és még idén szeretnének eredményt hirdetni a Lakitelek–Szentkirály közti öt kilométeres szakaszra kiírt közbeszerzési pályázaton.
A Tiszakürt–Lakitelek szakaszt 2021 augusztusáig kell befejezni, a Szentkirályig tartó öt kilométer 2023-ra készülhet el. A projekt a NIF beruházásában teljes mértékben hazai forrásból valósul meg. A fejlesztéssel Békéscsaba bekapcsolódik a gyorsforgalmi úthálózatba, mellyel nő a régió versenyképessége, illetve biztonságosabbá és gyorsabbá válik az ország nyugati felének megközelítése. Emellett Békéscsaba csak néhány kilométerre esik a magyar–román határtól és az erdélyi Nagyszalontától.
A következő években várható, hogy jelentősen javul a volt Jugoszlávia és általában a Balkán megközelítése a magyar autós turisták és a fuvarozók számára. Ennek egyik első jele, hogy idén tavasszal átadták a Szerbiát észak–déli irányban átszelő autópálya utolsó szakaszát, így ezentúl gyorsabban lehet eljutni a görög tengerpartra.
Az autópálya utolsó, 26,3 kilométeres szakasza a dél-szerbiai, sziklás Grdelica-szoroson keresztül vezet, megépítése hat évet vett igénybe, és mintegy 450 millió euróba, 146,3 milliárd forintba került. A hazai M5-ös autópálya Horgosnál lép át Szerbiába, ahonnan az A1-es sztráda Belgrád és Nis érintésével visz a határra. Szerbia déli szomszédja, Észak-Macedónia tavaly fejezte be az országot átszelő autópálya kiépítését, Görögországban azonban még nem készült el a macedón határt Thesszalonikivel összekötő 60 kilométeres autópálya-szakasz.