2024. 11. 22. Péntek Cecília napja
Jelenleg a TV-ben:

Napindító

Következik:

Akik a hazára voksoltak 11:00

Gazdaság

Minden a V4-eket összekötő gyorsvasúti fejlesztés mellett szól

Az uniós elvárásokba is illeszkedik a V4 országokat összekötő új gyorsvasúti pálya. A magyarországi szakaszt a forgalmi adatok is indokolják a szakértő szerint. Az új vasútvonal bonyolult beruházás, az előkészítése minimum 2030-ig tart.

  • Minden a V4-eket összekötő gyorsvasúti fejlesztés mellett szól

Egy teljesen új, kétvágányú, 250 kilométer per órás vasúti pályával kötnék össze a V4-ek Budapestet, Pozsonyt, Brünnt és Varsót. Az elképzelések szerint az új vonalon közlekedő gyorsvonatok csak az említett városokban állnának meg. A vasúti fejlesztésről hétfőn a szlovákiai Csorbatón írt alá együttműködési megállapodást Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország. Már ezen a héten kiírják a közbeszerzési eljárást a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.

„Megállapodtunk abban, hogy létrejön az a négyoldalú munkacsoport, mely az első ülését novemberben tartja, és amely decemberben az első meglátásait már publikálja is” – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A nulláról induló zöldmezős fejlesztés a szakértő szerint hosszú előkészítést igényel, ami legalább 2030-ig tart majd. A magyar szakaszra viszont szükség lehet, hiszen pont egy nagy kihasználtságú vonallal párhuzamosan épülne meg.

„Egy Budapest–Győr–Hegyeshalom irányú viszonylatra lehet, hogy szükség volna, hiszen a jelenlegi vasútvonal kapacitását most már szinte teljesen kihasználjuk teher- és személyszállító vonatokkal. Amennyiben a Bécsbe közlekedő, Sopronba és Szombathelyre közlekedő IC és RailJet vonatokat át lehet tenni egy másik pályára, akkor rengeteg hely tudna felszabadulni a meglévő pályán úgy a tehervonatok számára, mint az elővárosi forgalom számára. Tehát ez magyar szempontból egy megtérülő, vagy racionális beruházás is lehet akár” – mutatott rá Andó Gergely vasúti szakértő, szakújságíró.

A magyarországi szakasz hitelből épülhet meg, és bár az Európai Beruházási Bank már most érdeklődik a projekt iránt, más hitelajánlótokat is megvizsgál majd a kormány. A fejlesztés illeszkedik az uniós elvárásokhoz is.

„Az Európai Unió megfogalmazta, hogy 2050-re ki kell építeni az országok között egy gyorsvasúti hálózatot. Ez 200-250 kilométer per óra fölötti sebességet lehetővé tevő hálózatot, és valamennyi repülőteret be kell egyébként 2050-re csatolni ebbe a gyorsforgalmi vagy gyorsvasúti hálózatba” – emlékeztetett Homolya Róbert MÁV-elnök-vezérigazgató korábban a Hír TV stúdiójában.

Az Európai Unió a vasúti szállításnak is nagyobb szerepet szán: 2030-ra a távolsági áruszállítás 30 százalékát, 2050-re az 50 százalékát szeretné vasútra terelni a közösség.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

A nap kérdése

A nap kérdése

A most létrejött hároméves bérmegállapodás az első lépés az 1 millió forintos átlagbér felé?

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

Komoly fejlődés tapasztalható a magyar-kazah gazdasági kapcsolatokban  + videó

Komoly fejlődés tapasztalható a magyar-kazah gazdasági kapcsolatokban + videó

"Magyarország és Kazahsztán együttműködése egyértelmű sikertörténet, és most ennek az együttműködésnek egy ugrásszerű növekedése előtt állunk, hiszen hosszú előkészítő munkát követően több jelentős magyar vállalat is komoly beruházásokat fog végrehajtani Kazahsztánban." Így fogalmazott Szijjártó Péter.
@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!