2024. 03. 29. Péntek Auguszta napja
Jelenleg a TV-ben:

Radar

Gazdaság

Minden a V4-eket összekötő gyorsvasúti fejlesztés mellett szól

Az uniós elvárásokba is illeszkedik a V4 országokat összekötő új gyorsvasúti pálya. A magyarországi szakaszt a forgalmi adatok is indokolják a szakértő szerint. Az új vasútvonal bonyolult beruházás, az előkészítése minimum 2030-ig tart.

  • Minden a V4-eket összekötő gyorsvasúti fejlesztés mellett szól

Egy teljesen új, kétvágányú, 250 kilométer per órás vasúti pályával kötnék össze a V4-ek Budapestet, Pozsonyt, Brünnt és Varsót. Az elképzelések szerint az új vonalon közlekedő gyorsvonatok csak az említett városokban állnának meg. A vasúti fejlesztésről hétfőn a szlovákiai Csorbatón írt alá együttműködési megállapodást Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország. Már ezen a héten kiírják a közbeszerzési eljárást a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.

„Megállapodtunk abban, hogy létrejön az a négyoldalú munkacsoport, mely az első ülését novemberben tartja, és amely decemberben az első meglátásait már publikálja is” – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A nulláról induló zöldmezős fejlesztés a szakértő szerint hosszú előkészítést igényel, ami legalább 2030-ig tart majd. A magyar szakaszra viszont szükség lehet, hiszen pont egy nagy kihasználtságú vonallal párhuzamosan épülne meg.

„Egy Budapest–Győr–Hegyeshalom irányú viszonylatra lehet, hogy szükség volna, hiszen a jelenlegi vasútvonal kapacitását most már szinte teljesen kihasználjuk teher- és személyszállító vonatokkal. Amennyiben a Bécsbe közlekedő, Sopronba és Szombathelyre közlekedő IC és RailJet vonatokat át lehet tenni egy másik pályára, akkor rengeteg hely tudna felszabadulni a meglévő pályán úgy a tehervonatok számára, mint az elővárosi forgalom számára. Tehát ez magyar szempontból egy megtérülő, vagy racionális beruházás is lehet akár” – mutatott rá Andó Gergely vasúti szakértő, szakújságíró.

A magyarországi szakasz hitelből épülhet meg, és bár az Európai Beruházási Bank már most érdeklődik a projekt iránt, más hitelajánlótokat is megvizsgál majd a kormány. A fejlesztés illeszkedik az uniós elvárásokhoz is.

„Az Európai Unió megfogalmazta, hogy 2050-re ki kell építeni az országok között egy gyorsvasúti hálózatot. Ez 200-250 kilométer per óra fölötti sebességet lehetővé tevő hálózatot, és valamennyi repülőteret be kell egyébként 2050-re csatolni ebbe a gyorsforgalmi vagy gyorsvasúti hálózatba” – emlékeztetett Homolya Róbert MÁV-elnök-vezérigazgató korábban a Hír TV stúdiójában.

Az Európai Unió a vasúti szállításnak is nagyobb szerepet szán: 2030-ra a távolsági áruszállítás 30 százalékát, 2050-re az 50 százalékát szeretné vasútra terelni a közösség.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!