Az európai élmezőnybe tartozott tavaly a tisztán elektromos autók állományának növekedése Magyarországon. A decemberi és az egész éves mutatók alapján egyaránt az előkelő negyedik helyen zárta hazánk 2024-et a zöldflotta bővülésének arányában – írta kedd reggeli Facebook-bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) friss adatközlése szerint a tavalyi esztendő utolsó hónapjában Csehország, Görögország és Málta e-járműparkja nőtt a legnagyobb arányban a megelőző év azonos időszakához képest. Rögtön utánuk következik hazánk, a kimutatás alapján 2024 végén 77,6 százalékkal több elektromos személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2023 decemberében.
Magyarország az éves összevetésben is negyedik a közel másfélszeres (47,7 százalékos) gyarapodással. Itt Málta, Csehország és Ciprus a dobogósok sorrendje. A szaktárca szerint ez a növekedés különösen amiatt fontos eredmény, mert az Európai Unió átlagában decemberben (mínusz 10,2 százalék) és 2024 egészében (mínusz 5,9 százalék) is csökkenést jelez a statisztika.
Az EM kiemelte, hogy a jövő a zöldenergiáé, Magyarország pedig élszerepre tör a termelésében és a tárolásában az otthonokban, az ipartelepeken és a gépjárművekben egyaránt. A tisztán elektromos járművek száma tavaly 70 ezer fölé nőtt hazánkban, ez több mint kilencszeres bővülés 2020 eleje óta.
A zöldautók lendületes terjedése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a közlekedés kibocsátása üvegházhatású gázokból a korábbi évek emelkedése után 7,1 százalékkal esett vissza 2023-ban.
A minisztérium emlékeztetett, hogy a kormány két programban összesen 60 milliárd forinttal támogatja a klímabarát autózás térnyerését:
A vállalatok 30 milliárd forintos keretből március végéig igényelhetnek állami hozzájárulást tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez.
A vidéki elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását 28 milliárd forintos program ösztönzi az országos lefedettség fokozatos elérése érdekében.
A bejegyzés azzal zárul, hogy a tiszta és csendes járművek nem csupán a környezet megóvását teszik lehetővé, hanem üzemeltetésük és karbantartásuk is olcsóbb, mint a hagyományos hajtású autóké. A kapcsolódó iparfejlesztések erősítik hazánk versenyképességét, érdemben előmozdítják a gazdasági növekedést.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: Lang Róbert / Világgazdaság