„Nagyon sokszor előfordul, hogy a 60 napot meg nem haladó tartozás esetén is kikapcsolják a fogyasztót az ellátásból." Naponta érkezik bejelentés a közműcégekre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz. A legtöbben az áram- és a gázszolgáltatókra panaszkodnak.
„Mielőtt a fogyasztó bármilyen jellegű közüzemi fogyasztóra vonatkozó panasszal a hatósághoz fordulna, köteles a saját szolgáltatójánál élni a panasszal, ott megpróbálni megoldani, vagy orvosolni a helyzetet" – fogalmazott Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője.
Csakhogy legalább 60 olyan kistelepülés van, ahol egyetlen ügyfélszolgálati iroda sincs. Az ország földrajzi középpontjából, a Pest megyei Pusztavacsról 50 kilométert kell utazniuk az embereknek, ha az áramszolgáltatóval van bajuk. Ezért sokszor az önkormányzathoz fordulnak.
„Rugalmasan, méltányosan próbálunk segíteni a lakosoknak, például azzal, hogy a befizetést igazoló csekket faxoljuk" – közölte Pusztavacs jegyzője, Szabó Tibor.
Törvénymódosítással a visszaélés ellen
A kormánypártok törvénymódosítással akadályoznák meg, hogy a szolgáltatók visszaéljenek monopolhelyzetükkel.
„Ha ki kellene emelni 3 dolgot, akkor a mérőóra-leolvasás az egyik, ami nagyon fontos, a másik az ügyfélszolgálati irodáknak a működtetési rendje, és talán a harmadik, hogy milyen olyan szolgáltatásokat kell a szolgáltatóknak ingyen adni, amiért eddig fizetni kellett" – mondta Zsigó Róbert fideszes országgyűlési képviselő.
A törvényjavaslat előírná, hogy minden járásban kell lennie ügyfélszolgálati irodának, az 5 ezer főnél nagyobb településeken pedig panaszfelvételi irodának is. A társasház tartozása miatt nem lehetne kikapcsolni az áramot a négy emeletnél magasabb épületekben, ha a lakók között van fogyatékkal élő. Az óraleolvasás időpontját pedig a fogyasztó határozná meg, nem a szolgáltató.
Az egyik áramszolgáltató szerint a jelenlegi szabályozás is fogyasztóbarát.
„Évente 1 millió 700 ezer alkalommal élnek az ügyfeleink a bediktálás különböző módszerével – mondta Csala Gabriella, hozzátéve: telefonon vagy online módon jelzik nekünk az óraállásokat. – Ezt nagyon kedvelik az ügyfeleink, hiszen 24 órában áll rendelkezésükre” – tette hozzá az EDF DÉMÁSZ kommunikációs munkatársa.
A törvénymódosítás már tavasszal hatályba léphet.