A vasútfejlesztésben egyedülálló technológiával, 36 óra alatt 3300 tonna acélszerkezetet mozgatnak meg Szolnok és Szajol közt: először kitolták a régi hidat, majd elkezdték a helyére tolni az új hídszerkezetet. Ezzel az ország egyik legnagyobb vasúti hídja egy hét alatt újul meg.
– Ez Magyarország legforgalmasabb vasútvonala, száz vonatpár közlekedik rajta naponta, azonban egy 40 km/órás lassújel van rajta, de a híd kicserélésével, az új acélszerkezet 36 órás betolásával, amely egyébként egy fantasztikus magyar mérnöki teljesítmény, ezt 120 km/órára lehet növelni, illetve egy ETCS 2-es telepítése után itt már 160 km/órával tudnak haladni a vonatok” – fogalmazott Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője.
A hidak gyors cseréje miatt nem lesz szükség a vasúti forgalom hónapokon át tartó leállítására, vasárnaptól félpályás forgalom mellett újra járható lesz a szakasz, november végén pedig a másik egyvágányú híd is a helyére kerül.
– Ha ezt a kettőt összerakjuk, a vasúti és a közúti infrastruktúra-fejlesztést, azt kell, mondjuk, hogy a kormányzat kiemelt programként kezeli Szolnok város közlekedési infrastruktúra-fejlesztését, nagyon szükségünk van rá, hiszen a gazdaság erősítésének eredendő feltétele a jó, a megfelelő közlekedési infrastruktúra – közölte Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere.
A hat és fél kilométer hosszú Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz teljes felújítása összesen 20,6 milliárd forintba kerül, mely az Új Széchenyi Terv részeként valósul meg. A kormány a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban 1500 milliárd forintot fordít a közösségi közlekedés fejlesztésére.
– Ezen belül hangsúlyt pedig a vasúti közlekedés fejlesztése kap, 75 százalékát, azaz 1000 milliárdot tervezünk vasúti fejlesztésekre fordítani, tehát ez a beruházás, amit most látunk, nem áll meg, folytatódik nagy, főközlekedési vasúti közlekedési útvonalak felújításával – nyilatkozta Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vagyonpolitikáért felelős államtitkára.
A Szolnok–Szajol-állomásközt érintő beruházás 2015 decemberére készül el, ezt követően folytatódik a Szolnok–Debrecen közti vasúti szakasz felújítása. A kormány tervei közt szerepel a Hatvan–Miskolc–Nyíregyháza-vasútvonal és az elővárosi közlekedés modernizálása.