Egymás után érkező kamionok a Budapestet elkerülő M0-s autóúton. Éjféltől nemcsak itt, hanem a gyorsforgalmi és főutakon is használatarányos útdíjat kell fizetni a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók után. Az e-útdíj informatikai rendszere azonban többször is leállt.
Nem vizsgázott jól
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szerint az informatikai rendszert külső, túlterheléses támadás érte, az ügyben vizsgálat indult.
– Az ügyfelek adatainak védelme és biztonsága úgy kívánta, hogy üzemszünetet rendeljünk el mindaddig, ameddig informatikusaink meg nem győződtek a műszaki háttér biztonságáról. Amennyiben bebizonyosodik, hogy szándékos informatikai támadást intéztek hálózatunk ellen, az illetékes hatóságok mindent megtesznek, hogy az elkövetőket felelősségre vonják – jelentette ki Kibédi-Varga Lajos, az ÁAK szóvivője.
Hajnalban 1 és 3 óra között, valamint reggel fél 8 és 10 óra között díjmentesen hajthattak fel az utakra a teherjárművek.
– Önmagában az a tény, hogy a viszonylati jegyvásárlás lehetővé vált, biztosította, hogy a rendszert el tudtuk indítani. De vannak olyanok, akik nem abban a formában tudtak elindulni, mint szerettek volna, ezt el kell ismerni – tette hozzá Völner Pál.
Két hét haladékot kértek
A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége azt kérte a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, legalább két hétig ne szedjenek pénzt az úthasználatért. „Mi azt kértük, és azt kérjük most is, hogy a rendszert tesztüzemre tegyék át a vállalkozók, fuvarozók, autók számára. Fizetés nélkül próbálják meg, hogy is működik ez a valóságban” – közölte Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára.
Az új díjrendszer szerint a 3 és fél tonnánál nehezebb teherautók után fizetendő díj a jármű tengelyeinek számától és a motor környezetvédelmi besorolásától függ – az összeg 21 és 108 forint között változik kilométerenként. Az utakon 45 új mobil egységgel ellenőrzik a díjfizetést.