Az egyetem munkája ezen a területen rendkívül fontos egy olyan világban, amikor az Európai Unióban az elmúlt tíz évben negyedével csökkent a borfogyasztás, és utat mutathat abban, hogy hogyan lehet piacot keresni ebben a helyzetben, akár alkoholmentes borok fejlesztésével. Hogyan tudunk a csökkenő borfogyasztásra érdemben reagálni? – tette fel a kérdést. Az rengeteg szempont alapján dől el, hogy az emberek fogyasztanak-e bort, és ha igen, akkor milyet.
A fiatalok kegyét keresik
Az államtitkár szerint a felelősen gondolkodó szőlőtermelők a telepítéseknél 30, 40, vagy akár 50 évre próbálnak előre gondolkodni, figyelni a fiatal fogyasztókat, akik a következő évtizedekben a bázist jelenthetik. A mai 25-40 évesekről tudjuk, hogy számukra a borfogyasztás valahol kifejezetten a szórakozás része, és összekapcsolódik az élményszerzéssel, míg a fiatalabbak, akik még inkább a felgyorsult világban élnek, számukra az a fontos, hogy
- gyorsan férjenek hozzá a termékhez, az
- könnyen nyitható,
- színes, érdekes csomagolású,
- a bor pedig könnyű legyen.
A következő évtizedek keresletét ez fogja meghatározni Magyarországon és Európában is, nekünk pedig erre kell építenünk az üzleti és akár az egyetemi stratégiánkat is. Az ilyen innovatív termékek pedig jó példái annak, hogyan lehet a fiatalabb generációkat a borfogyasztás felé terelni. Aki a mai fiatal fogyasztók ízlésével, igényeivel összefüggő termékfejlesztésben sikeres, az nagy valószínűséggel eredményes lesz a következő évtizedekben – mondta.
A tárca támogatja az ilyen innovációkat, és idén tavasszal tervezik megjelentetni azt a támogatási konstrukciót, ami abba az irányba szeretné a hazai borásztársadalmat terelni, hogy innovatív borászati termékekkel, vagy legalább 50 százalékban borásztati terméket tartalmazó boralapú termékek előállítására irányuló fejlesztésekbe vágjon bele. Itt az alkoholcsökkentett, alkoholmentesített, vagy akár egy teljesen új, könnyített csomagolóanyagokkal létrehozott termékek jönnek szóba. Ezért is jó, hogy a MATE tapossa az utat, és végighalad azokon a szakmai buktatókon és nehézségeken, amelyek ilyenkor óhatatlanul megjelennek, azzal is gyorsítja gyakorlati oldalról az ilyen típusú borászati termékfejlesztéseket – hangsúlyozta az államtitkár.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: Canva