Nem csak a meleg miatt érkeznek az emberek a plázákhoz, legalábbis ez derül ki a KSH legfrissebb adataiból. Az idei év első félévében csaknem 7 százalékkal nagyobb volt a kiskereskedelmi forgalom növekedése, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A gazdaságkutató intézet vezetője szerint a növekedés mértéke európai szinten is magasnak számít, amit részben a bérek emelkedése, részben a hitelfelvételek felpörgése okoz.
„A lakáshitelek például nem csak azt jelentik, hogy a lakást veszik meg, hanem például berendezési tárgyakat is vesznek bele az új lakók. Tehát az összes olyan kiskereskedelmi forgalmi tétel, mint tartós fogyasztási javak is, dinamikusan emelkednek ezek miatt a tényezők miatt” – mutatott rá Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség vezetője azt mondja: leginkább a webkereskedelem mértéke nő, de ez még mindig nem számít jelentős szegmensnek. Arra is felhívják a figyelmet, hogy miközben egyre többet vásárolunk, egyre kevesebb az üzlet, ahol ezt megtehetjük.
„Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az üzletszám nem növekszik, hanem csökken, és ennek az az oka, hogy rendkívül éles verseny van a piacon. Vannak kis üzletek, akik nem találják meg a számításukat. Az elmúlt években minden esztendőben néhány ezerrel csökkent a számuk. Ehhez hozzájárul, hogy Magyarország kiskereskedelmi hálózata az unióhoz viszonyítva elaprózottabb, tehát törvényszerű hogy a verseny miatt csökkenhet a kisebb üzletek száma” – tette hozzá Vámos György.
A tartós fogyasztási cikkeken kívül nőtt az élelmiszerek és az üzemanyag forgalma is.