Az M4 Abony és Fegyvernek közötti szakaszát a Strabag építi. A cég nyílt közbeszerzésen nyert, 31,5 milliárdos ajánlatot tett, kedvezőbbet, mint a többi pályázó. Ezt a közbeszerzést nem vizsgálja az Európai Unió illetékes szerve, a 2007 és 2011 közötti útépítésekkel kapcsolatban azonban vizsgálat indult. A nyilvánosan fellelhető közbeszerzési adatok alapján az unió által vitatott beruházások összértéke 650 milliárd forint.
Sajtóértesülések szerint amennyiben az unió megbírságolja az államot, a milliárdokat különadó formájában szedheti be a kormány az útépítő cégektől. Egy kiszivárgott törvénytervezet szerint a közteher mértéke a társaságok nettó árbevételének 15 százaléka lenne, és 2007-ig visszamenőleg szedné be az állam. Különadót olyan vállalatok fizethetnének, amelyek 100 millió forintnál nagyobb útépítési megbízást nyertek el az államtól.
Az egyik érintett cég, a Strabag azt mondja: a különadónak súlyos következményei lehetnek. „Körülbelül 3 százalékos nyereségkulccsal tudtak a cégek dolgozni az elmúlt években, ehhez képest kellene most 15 százalékot visszafizetniük. Úgy gondolom, ez lehetetlen – nyilatkozta a cég kommunikációs vezetője, Fényi Tibor. – Most azért büntetni őket, mert betartották az állami előírásokat, több mint furcsa lenne, Európában ez elfogadhatatlan. Ez az egész magyar építőipart csődbe vinné, és azt jelentené, hogy további uniós támogatásokat az ország nem tudna lehívni. Több ezer ember elveszítené az állását, és nem épülnének utak, vagy legalábbis európai uniós pénzből nem.”
Az igazságügyi miniszter a Hír TV-ben nem cáfolta, hogy különadót vethetnek ki a cégekre, Trócsányi László azt állította: a kérdés még nem aktuális.
– A különadók bevezetése, a különadórendszer kialakítása sokféle módon történhet. A visszamenőleges hatály jogelv kérdése. A visszamenőleges hatály mindig problémákat válthat ki, de egy különadó bevezetésének sokfajta módja van. Azért a jogalkotónak van lehetősége arra, hogy számba vegyen különböző megoldásokat.
– Még ha ez jogelvekbe ütközik…
– Nem, én nem mondtam, hogy jogelvekbe ütközzön, hanem ügyekre megoldást keressen, vagy ügyeknek megoldási módjait, de jelenleg ez a kérdés nem is aktuális, az Európai Bizottság még csak a számolásnál tart.
A pályázatok vizsgálata nyár végén zárulhat le. Az ellenőrzést Magyarország és az Európai Bizottság közösen végzi.