Jegyet válthatnak a fuvarozók az autópályákra és a főutakra, ha a teherautójukban nincs műholdas helyzetmeghatározó készülék. A legmagasabb útdíj 85, a legalacsonyabb pedig 17 forint lehet kilométerenként. A kedvezményekről még egyeztet a kormány a fuvarozók érdekképviseleteivel. Az használattal arányos útdíjszabásról szóló törvényjavaslat jövő héten kezdi tárgyalni a parlament.
A 3,5 tonnánál nehezebb járművek a megtett kilométer után fizetnek az autópályák, autóutak és főutak használatáért júliustól. A törvényjavaslatot jövő héten kezdi tárgyalni az Országgyűlés.
A fuvarozók már a tesztidőszakban, azaz június második felében regisztrálhatnak, így elkerülhetők a dugók. A tarifákat nem a törvénytervezet, hanem rendelet állapítja majd meg úgy, hogy az összeg fedezze az úthálózat üzemeltetési- és bővítési költségeit is. Csúcsidőben a díj magasabb lesz.
„Idén 75, a következő évben pedig 150 milliárd forintos költségvetési bevételnek kell származnia, ez a díjszinteket is eldöntötte – mondta Völner Pál. – 2, 3, 4 tengelyes tehergépjárművekről beszélhetünk, a főutakon és a gyorsforgalmi utakon mindegyik kategóriában eltérőek a díjszabások. A legmagasabb díjszabás a négytengelyeseknél a gyorsforgalmi utakon, ez kilométerenként a 85 forintot is eléri. A legenyhébb a kéttengelyesnél a főútvonalakon, ez olyan 17 forint körüli összeget fog jelenteni” – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
A korszerűbb motorokra kedvezmény jár, a díjcsökkentő tételekről a kormány egyeztet a fuvarozók érdekképviseleteivel. A hazai vállalkozások adókedvezményt és kedvezményes hitelt kaphatnak.
– Komoly aggályunk van magával a díjszedéssel kapcsolatban is – mondta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke. – Most úgy tűnik, lesz egy úgynevezett viszonylati jegyes rendszer, amikor a fuvarozók megvásárolhatják az úthasználatot gyakorlatilag előre vagy terminálokon vagy interneten. És lesz majd egy másik rendszer, de attól tartok, hogy az július elsején még nem fog üzemelni, amikor – legalábbis a sorok között ez olvasható ki – a műholdas járműkövető rendszereket üzemeltető cégek fogják megadni a pozícióadatokat az Állami Autópálya-kezelő részére, és ez alapján fog az Állami Autópálya-kezelő számlázni – fogalmazott Karmos Gábor.
A szolgáltatókkal az Állami Autópálya-kezelő most készíti elő a szerződéseket.