Közel húsz év után kerül ismét a magyar állam tulajdonába a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, amelynek átadásáról tartott sajtóeseményen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mellett a francia tulajdonos, Vinci Airports vezérigazgatója, Nicolas Notebaert is beszédet mondott.
"Nagyon örülök, hogy itt állhatok a magyar állam nevében, mert az azt jelenti, hogy a magyar állam ezt a repteret bizony megvette" - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki hozzátette, hogy közel húsz év után került ismét a magyar állam tulajdonába a reptér. Szerinte a társbefektető kiváló partner, akinél tapasztaltabbat nem lehetett volna kiválasztani.
A vételár 3,1 milliárd euró volt, a hitel mögötte 1,44 milliárd euró - ismertette a vételárat, összességében 80 százalékos részesedést szerzett a magyar állam. Az ár arányosan került meghatározásra, tette hozzá.
Hangsúlyozta, hogy a magyar állam piaci befektetőként vett részt a tranzakcióban ,ezért számos jogi iroda segítségét vette igénybe, így egy teljes egészében piaci alapokon nyugszik ez a befektetés.
A szakértői becslések is a 3,1 milliárd eurós vételárat kalkuláltak, ez megfelel a piaci sztenderdeknek a miniszter szerint. A Vincivel közös üzleti tervet készítettek.
A magyar állam azonban nem üzemelteti a repteret, hanem azt hozzáértő piaci befektetőkre bízza, így az állam pénzügyi és stratégiai befektetőként van jelen. A magyar állam ehhez nem ért, ők viszont értenek - mondta Nagy Márton, aki szerint Vinci egy hatalmas cég, hatalmas tudással rendelkezik.
A jelenlegi 15 millió utasról 2030-ra közel húsz millióra szeretnék növelni az utasszámot, majd megcélozzák a 25 milliót, tette hozzá. Szerinte az ország kapuja és a legnagyobb mértékben járul hozzá az ország turizmusához. A gazdaságot is növeli, pénzt is hagy itt, a turizmus fejlesztése nagyon jó üzlet - hangsúlyozta a miniszter, aki szerint a cargo üzletág szerepe is nagyon fontos.
A társbefektetővel nagyon fontosnak tartják a reptér fejlesztését, így egy új terminál megépítését és a kiszolgáló létesítményeket.
Elismerte, méltatlan a reptér megközelítése, ezért az állam feladata, hogy megoldja az infrastruktúrát fejlessze, amibe beletartozik a gyorsforgalmi, vasút és a reptéren kívül hotel, parkolók fejlesztése. "Azt kell látni, hogy nagyon szép elmondani az utasforgalom emelkedik, de ehhez nagyobb terminál kell, és meg kell oldani az emberek eljuttatását"
Ha ezt nem sikerül megoldani, tök mindegy hányan jutnak ide, megengedhetetlen - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
A Vinci vezérigazgatója nagyon fontosnak nevezte a turizmus fejlesztését az infrastruktúra szempontjából. Megköszönte egyúttal a bizalmat, hogy csatlakozhattak partnerként, úgy látja, nagyon gyorsan és hatékonyan sikerült ezt a tranzakciót megvalósítani.
Németországban, Csehországban, Görögországban és Egyesült Királyságban is jelen vannak, összesen 5 milliárd eurós forgalommal rendelkeznek, és egy milliárd eurós beruházási szinttel.
Idén ünnepelték húsz éves fennállásukat, ez alatt az idő alatt 75 repülőtér került az üzemeltetésükben.
Elmondta, hogy közös vízió alapján fogják a repteret fejleszteni, nagyon bíznak a magyar csapatban, nem szeretnének külföldi emberekkel idejönni.
A legnagyobb lépéseket meg fogjuk tenni hamarosan - mondta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy most különösen a nyári utasforgalom nagyon erőteljes. A légitársaságokat nagyon jól ismerik, igyekeznek velük együttműködni. Hangsúlyozta, több kapacitásra van szükség, növekedni kell, ehhez pedig beruházásokra van szükség. A tervezés már megkezdődött, ennek része a kettes terminál fejlesztése, azt követően jöhet a hármas terminál megépítése.
"Magyarország egy dinamikus, ország ami nyitott a üzleti tevékenységre, szeretnénk az elosztó szerepet erősíteni", fogalmazott.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: MTI