2024. 04. 14. Vasárnap Tibor napja
Jelenleg a TV-ben:

Sajtóklub

Következik:

Célpont 20:10

Egy éve sem maradt hazánknak a megegyezésre

2016. július 11., hétfő 17:15, frissítve: hétfő 17:45

Kevesebb mint egy éve van Magyarországnak arra, hogy a fővárosi dugódíj ügyében megegyezésre jusson Brüsszellel. Az Európai Unió a 4-es metróhoz adott támogatást kötötte olyan intézkedések bevezetéséhez, amelyek csökkentik a levegő szennyezettségét, ezáltal javítják a lakosság életminőségét, és megtakarítást jelentenek az egészségügyi kiadásokban.

180 milliárd forinttal támogatta az Európai Unió a 4-es metró építését. A szerződés részeként úgynevezett dugódíjat kell bevezetni Budapesten, ellenkező esetben veszélybe kerülhet a támogatás vagy annak egy része. Tarlós István elképzelése szerint az új díjrendszer két részből áll majd össze, a budapesti behajtási díj évente 5 ezer forint, a belvárosi dugódíj pedig alkalmanként 700 forint lenne. Tarlós szerint Brüsszel hajthatatlan ebben a kérdésben.

„Ezt a behajtási díjat, ezt önként bevállalták már 2006 tavaszán valamikor, benne foglaltatik az unióval kötött támogatási szerződésbe, és az unió nem tekint el az érvényesítése alól. Eredetileg 2013-ra vállalták be, bár ennek semmi feltétele nem volt adott” – jegyezte meg múlt heti sajtótájékoztatóján a főpolgármester.

A feltételek között szerepel, hogy számos P+R parkolót kellene építeni, illetve növelni kellene a 4-es metró utasszámát, ezt azonban valószínűleg csak a felszíni járatok ritkításával lehetne elérni. A dugódíjból egyébként évente 10 milliárd forintot remél az állam, azonban ennek az intézkedésnek nem elsősorban a bevétel növelése a célja, hanem például a levegőszennyezés csökkentése, melynek révén csökkennének az egészségügyi kiadások is.

Magyarországnak jövő év március 31-ig kell benyújtani a 4-es metróval kapcsolatos dokumentumokat az Európai Bizottságnak, a testület ezt követően a jövő év második felében kezdi el vizsgálni azt, hogy milyen feltételek és körülmények között történt a megvalósulás. Mindenesetre az Európai Bizottság országjelentésében már említést tesznek arról, hogy a magyar kormány megpróbál a dugódíjat helyettesítő intézkedéseket életbe léptetni, például a matricarendszert említik, azonban azt is hozzáteszik, hogy ez az utak túlzsúfoltságára nem hozott megoldást.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!