2024. 04. 16. Kedd Csongor napja
Jelenleg a TV-ben:

Vezércikk

Következik:

Híradó 22:00

Mi lesz a városnéző buszokkal?

2016. július 14., csütörtök 17:59, frissítve: csütörtök 17:59

Nyílt levélben fordul a miniszterelnökhöz az a három turisztikai városnéző szolgáltatást nyújtó cég, amely a Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében január elsejétől kiszorulhat a piacról, a főváros ugyanis koncesszióba adja a szolgáltatást. A cégek szakmai egyeztetést kezdeményeznek, mielőtt még kiírnák a pályázatot.

30-60 városnéző busz indul naponta a fővárosban, a piacon jelenleg több vállalkozás osztozik. „Nemcsak én félek, hanem a többi kollégámmal együtt tartunk tőle, hogy januártól elveszítjük a munkánkat” – mondta Osváth László buszsofőr.

2017-től a szolgáltatást a Fővárosi Közgyűlés koncesszióba adná. A koncessziós jogot egyetlen cég vagy a pályázatra összeállt cégcsoport kapná. A nyertes húsz évig üzemeltethetne versenytárs nélkül városnéző buszokat Budapesten. „Ha egy céget hoznak ki győztesnek, akkor három cég lehúzhatja a rolót, a vállalkozása tönkremegy, cégenként 80-100 ember az utcára kerül, a befektetett eszközök feleslegessé válnak” – fogalmazott Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. társtulajdonosa.

A Közgyűlés a piac újraosztásánál arra hivatkozott, hogy a buszok környezetszennyezők, amit a szolgáltatók nem is vitatnak. De megjegyzik, hogy a fejlesztés nem érte meg, mert a járművek engedélye mindössze egy évre szólt. „Fejleszteni, beruházni csak abban az esetben tudunk, ha van egy hosszabb távú perspektíva előttünk és a hosszabb távú perspektívát természetesen úgy képzeljük el, hogy nem egy céget hoznak helyzetbe, monopolhelyzetbe, hanem azoknak a vállalkozásoknak, amelyek eddig is ezt a tevékenységet magas színvonalon végezték, szintén lehetőségük van a piacon maradni” – nyilatkozta a Program Centrum Kft. társtulajdonosa, Toldi Annamária.

A cégek közös levélben fordultak a miniszterelnökhöz, akitől szakmai egyeztetést kérnek a koncessziós pályázat kiírása előtt. „Nem hinném, hogy meggondolná magát a kormány ezen három társaság levelének a hatására” – jelentette ki Hadházy Ákos, az LMP antikorrupciós szakszóvivője.

Az LMP antikorrupciós szakszóvivője a dohány-kiskereskedelem újraszabályozásához hasonlította a városnéző buszok esetét. „Gyakorlatilag ugyanaz történt velük, mint a trafikosokkal. Amikor egy működő üzlet megtetszett a kormánynak, és azt elveszi és azt kiírja koncesszióba, és azt valakinek oda fogja adni. Abban is nagyon-nagyon hasonlít, hogy nem a koncessziós díj, tehát az árajánlat, ami itt a lényeges dolog lesz, ez csak 40 százalékban számít az elbírálásnál, hanem szubjektív pontszámok fognak dönteni” – szögezte le Hadházy Ákos.

A koncessziós pályázatot egyelőre nem írták ki. Sajtóhírek szerint a központosítás nyertese egy jordán milliárdos lehet. A városnéző buszok üzemeltetése másfél milliárdos üzlet, ennyi volt a jelenlegi szolgáltatók együttes árbevétele 2015-ben. Ebből a cégek 70 millió forintot fizettek a fővárosnak a buszmegállók és a közterületek használatáért.

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!